torsdag 3 maj 2012

Att göra en tavla!

Idag har jag jobbat hemifrån i väntan på hantverkare. Jag satt vid köksbordet framför datorn och..... DET VAR SVÅRT!!

Jag var verkligen tvungen att stålsätta mig för att inte släppa jobbet och ge mig ut i den spirande trädgården. När det var lunch så kunde inget hålla mig ifrån den. Jag var bara tvungen att göra något vettigt så jag gjorde denna:


Taklökstavla
Häfta fast fiberduk på undersidan

 Ta en gammal tavelram och häfta fast hönsnät på baksidan. Spring ut i skogen och hämta mossa i "flak" och lägg på nätet från baksidan. Lägg matjord på mossan, täck och häfta fast fiberduk för att hålla allt på plats.

Vänd på tavlan och stick ner olika sorters taklök genom mossan. Vattna och låt tavlan vara liggande tills taklöken rotat sig. Jag har märkt att taklök växer superfort i växthuset.
När taklöken rotat sig kan du ställa tavlan lutande. Tillslut så täcker taklöken en stor del av tavlan och den blir sååå snygg :)

Detta tog exakt 45 minuter inklusive bilturen till skogen för moss-hämtning och en stund fanns kvar att stoppa lite mat i magen!


När arbetsdagen var över så gick jag en runda i trädgården och såg att ormbunkarna börjat rulla upp sig och att mitt lilla träd planterat i stor kruka hade börjat blomma.
Jag köpte det förra sommaren och har såklart ingen aning om vad det heter eller ens vad det är men den har mörka blad och kan vara någon sorts körsbär!! Nån som vet?

//Veronica

4 kommentarer:

  1. Hej,snygg tavla, tänk när det vuxit fullt med taklök där!Förstår att det är svårt att sitta inne och titta ut nu när det spirar överallt!
    Kanske kan ditt träd vara ett svartplommon, har haft ett som dog förra året och jag ska nog köpa ett nytt.Det jag hade luktade fantastiskt gott när det blommade!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du tittade in hos mig! Så att jag också fick chansen att hälsa på hos dig!
    Vilken fin blogg du har! Härliga inlägg. Klart att jag också lägger mig som följare!
    Tavlan med taklöken blev ju så fin!En sån kommer jag att göra så fort snön försvinner!

    Tack för inspirationen.

    Ha en fin kväll
    Heléne

    SvaraRadera
  3. Vad kul Heléne!

    Tavlan blir helt fantastisk senare i sommar när den blir full med taklök av olika slag. Den jag gjorde förra året tom blommade!!

    Må gott och vi hörs framöver :)

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig idé! Du har ingen bild från den du gjorde förra sommaren? Vore kul att få se!!!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background