lördag 26 maj 2012

Härliga Botaniska...

I veckan var jag och mina kollegor i Göteborg på mässa. En kväll stod Botaniska på schemat.
Det var så mycket att se och  jag var helt lysrisk.....Såklart!



Mr. Bond himself !
Jag hade turen att få med mig min kollega som vi kallar Mr. Bond. Han är helt fantastisk när det gäller blommor och växter och rabblar latinska namn som om det vore det naturligaste i världen..... jag skulle så gärna vilja lära mi... men vet att det är omöjligt eftersom jag har "växt-dyslexi"!

 Jag letade efter vita perenner som klarar skuggläge och när jag hittade någon så frågade jag vad den hette.
 Mr. Bond informerade mig,
 som efter 3 steg redan hade glömt vad växten hette!
 Näe, inte det latinska namnet utan det svenska!!
Så det där med latin är nog bara att glömma för min del :(

Sååå coolt :)

Jätteliljeblad med blommande Trillium som grannar.
Så här ser Jätteliljan ut när den blommar. Den kan bli 3 meter hög!!


Mr. Bond informerade mig om att det finns Jätteliljor som hans farfar skänkt till Botaniska...
detta som det vore det naturligaste i världen!?

De blommade inte men hade blommande Trillium som grannar.
Och bredvid stod en skylt med växtens namn, ursprung och uppe i högra hörnet, proveniens....

Tänk vad häftigt att ha ens namn på en skylt i Botaniska !

Trillium har jag bestämt mig att införskaffa....
Och denna fantastiskt häftiga Iris

Jag har aldrig sett nån mer speciell :) SKA HA !
 Nu är det skönt att vara hemma i sin trädgård igen och jag önskar alla en härlig helg i försommar vädret!!


//Veronica




2 kommentarer:

  1. Du den Irisen var ju hur fin som helst.Väckte mitt habegär.MVH

    SvaraRadera
  2. Åh, en sådan där jättelilja måste jag skaffa - den ser ju jättefin ut. Ser nästan ut som om den hör hemma i alperna.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background