fredag 10 oktober 2014

Denna fredag... Sommarprojekt!

Denna fredag ska vi...

...alla Blommigafredagsbloggare skriva om våra sommarprojekt!

Jag skulle kunna skriva denna fredag om hur det blev med den nya spången
eller hur planerna i Slänten är, med den nya muren
skulle kunna visa portalen vid trappan, en perfekt avskiljare och entré till Sanda Cottage!

Men det har jag inte lust med just idag!

Jag vill inte just denna fredag berätta om att, ha en spång att gå på till arbetsbänken
inte heller beskriva känslan om lavendeln och silverpäronen som ska samsas i Slänten
Inte visa min misslyckade ros som absolut...
...NOT! är en perfekt avskiljare!

Det blir ett tips istället...
...ett perfekt Anti-Sommarprojekt-tips!

Varje år planteras minst 100 sommarblommor i lika många krukor
I de stora Italienska terrakottakrukorna på altanen,
i söderläge,
har det alltid svämmat över med sommarblommor
Underbart! 
Men verkligen ett: Sommarprojekt! 

Vattna, vattna, vattna
Passa som små bebisar
Vatten morgon och kväll
och gärna däremellan
för att inte bli ledsna...
oavsett vilken sommarblomma som är planterad!
I våras satte jag Rosenstav, Trädgårdsiris... (Tokrea på Lid´l)
ett Hakonegräs och Lejongap i vardera kruka...
Perfekt!

Det har varit snyggt och ståtligt ifrån tidig försommar,
tills nu...
Om jag har vattnat en tiondel än vanligt
så är säkert det en överdrift...

Ett  anti-sommarprojekt :) 

Snart kommer de bäras in under tak och stoppas om med lite värmande
Så...
...blir det som jag vill
Så kommer allt tillbax nästa år :)

Förövrigt så står där...
...bakom en skärmvägg,
ett Sommar-projekt!

Ett sånt som har stått där och blivit ett,  Ogjort-sommarprojekt fyra gånger;
4 år??!
Det coola 50-tals staketet som ska sättas med jordankare vid köksträdgården..
Hur svårt kan det va?? 


Kommer det inte ner i höst så blir det ett annat år ;)


Läs om andras sommarprojekt hos Hélena HÄR



//Veronica

28 kommentarer:

  1. Så fina sommarblomsplanteringar! Det är ett pyssel att få alla att trivas där i solen, men ett trevligt pyssel:)
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka planteringar men hur orkar du vattna så många krukor var dag????? det skulle jag aldrig klara men jätte fint är det! Jag känner igen mig i projekt man tänkt på länge men liksom inte kommer till skott med....men man ska ju ha saker att drömma om :-)
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Ja, för ni har ju inte haft något annat att göra i er trädgård...;-) l
    Tokfransa, det kanske blir till 10 års jubileet.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Bra det där med perenna växter i kruka istället för sommarblommor.Har jag haft jag med i år.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Vanning er en jobb, men flott beplantning du har (og den kommer ikke av seg selv)!

    SvaraRadera
  6. Staketet låter som ett lagom höstjobb. Inte bara lök går att banka ner ända till tjälen kommer :)Perenna sommarkrukor, helt i min smak! Jag har haft några med Heucheror och gräs de senaste åren men nästa säsong blir det fler sorter!

    SvaraRadera
  7. Jättefina krukor, vilket jobb att vattna allt, det har du ju gjort bra! Jag gillar rosenstaven, har EN i en rabatt och just i år blåste den av så det blev inte mycket med den, men jag ska absolut fylla på till nästa år.

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Skikkelig flott sommerprosjekt hos deg, vil jeg si! Nydelige planter i flotte krukker. Hva kan vel være bedre :-)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker bilden med hur solplatsen ser ut nu, är väldigt vacker. Men det är klart - det är överblommat. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Vattnandet har verkligen varit ett sommarprojekt! Till nästa år ska jag nog också satsa på lite mer torktåliga växter i kruka. Törstigast var dahliorna eller möjligen det uppstammade himmelsögat.
    Så snygg färg din rosenstav har fått!
    Anar staketet och hur läckert det kommer att bli.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  11. Oj, vilket jobb att vattna och pyssla om alla dessa plantor! Sånt är jag tyvärr för lat för, jag har inte så många krukor, som jag egentligen skulle vilja ha, nej, blommor som kräver för mycket pyssel kommer tyvärr inte hem till mig... men det är fint!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Liatris i kruka är jättefint! Bästa projektet en varm sommar!

    SvaraRadera
  13. Jättesnygga krukor! Jag har också skippat sommarblommorna.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Perenner i kruka är toppen, det har jag också haft men planterar ut dem varje höst,i år vart det dahlior istället och oj vad jag njöt, tills frosten kom förstås!!
    Du har alldeles rätt man måste ju skriva och visa det man själv känner för, för tillfället.
    Har lite svårt själv att ämnet varje gång och tänker näää... Det där har jag inget att skriva om, det är för tidigt att tänka nästa sommar nu. Men vips så märker man att det vart ju hur passande som helst, för ens egen del!
    Läckert staket. Ska bli kul att se uppsatt!
    Trevlig helg!
    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Din supersnygga rosenstavs-catwalk! Gillar den som mycket :)
    Kram, hjärtat!

    SvaraRadera
  16. Kan bara hålla med om att det verkligen är ett projekt med alla dessa krukor. Samtidigt är fördelarna fler än nackdelarna. Har själv planterat lite mer gröna växter i mina men inte tänkt på blommande perenner. Bra idé! Ska lägga detta på minnet.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  17. Det blir mycket plock med ettåringarna. Perenner blir ju super bra. Kram

    SvaraRadera
  18. Man kan inte hinna med allt, men staketet låter som ett spännande projekt, ser snyggt ut. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Strålande, nu samlar vi på oss erfarenheter, vilka perenner som klarar sig i kruka över vintern och samtidigt har prydnadsvärde över så lång tid som möjligt. Hakonegräset hoppas jag på jättemycket, planterade 3 st i kruka nyss. Kärleksört också. Daglilja och sköldpaddsört funkar och iris. Hosta har jag odlat i kruka i norr i många år, men det är sydsidan som är problemet nu, när sommarblommorna ska ersättas. Rosenstav har jag ingen erfarenhet av, men supersnyggt hos dig, ska testa. Några träd och buskar måste vi också ha. Jag är jättetänd på ämnet, eftersom jag också fått nog av de krukodlade dahliorna törst.
    Och Veronica, det är höst och förfall, men du är så välkommen. Jag har ju i alla fall alunrotrabatten som inte sviker mig än på ett tag, hoppas jag. Du måste bara höra av dig när du kommer till Gbg.
    Ha en fin helg,
    Marta

    SvaraRadera
  20. Ja, oj så mycket vi har vattnat denna sommar. Jag tror att mina armar blivit minst en decimeter längre av all vattning. Jag har också många krukor med perenner och gräs, och tycker det är toppen att kunna flytta runt som man vill. Visst är Lidl toppen som säljer blommor till så bra pris.
    Trevlig helg/ Kram Titti

    SvaraRadera
  21. Att vattna har nog varit ett projekt i sig i sommar ;-)))! Lyckliga är alla som kan ha en droppslang i rabatterna och på så vis slippa att stå med slangen. Men, vi andra! Vi är nog glada att det är höst och vi slipper...Men, om det inte kommer ordentligt med vatten ovanifrån så måste alla vintergröna växter vattnas för att förhindra frystorkade rötter med döden som följeslagare på våren.
    Så fin ditt däck med krukor och blommor ser ut! /Anja

    SvaraRadera
  22. Det låter ju jätte bra med dina odlingar i krukorna. Som kommer igen år efter år!! Det är väl vattningen förstås, men perennerna klarar nog sig bättre än vanliga sommar blommor ändå.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Hej Veronica!
    Fiiint staket jag skymtar. Spännande projekt och det som blir det blir...
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Gör som du med sommarens blommor i krukor det blir många perenner de klarar sig bättre och jag slipper köpa nya varje år, i bästa fall.
    Önskar dig en fin lördagskväll
    kram Meta

    SvaraRadera
  25. Så härligt praktiskt och till och med snyggare än sommarblommor.

    Allt gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  26. Ha ha! Ler gott då jag läser! Det där med krukvattning...
    Staketet, låter spännande och kan bli hur fint som helst. Så småningom... =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  27. Mmm... jag sådde sommarblommor och glömde vattna... Frågade mig själv - hur tänkte du? Du vet ju! Ler när jag läser - känner igen både sommarblommandet och projekten som står där. Men det är ju det som är det fina att när processen är klar och rätt sommar anlänt då, då kommer staketet i jord :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  28. Vilka fina bilder på dina krukor! Själv hade stora krukplaner men mycket förblev oplanterat. Men som du skriver ... nästa år ... :)
    Vattna har verkligen tagit mycket tid den här sommaren, både rabatter och krukor!

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background