tisdag 21 oktober 2014

De sista stapplande, geggiga, kladdiga stegen...

...av trädgårdssäsongen 2014 gjordes denna grå, trista helg! 


Vinterfix i trädgården! 
Inte världens roligaste typ av Trädgårderande, direkt! 
Kändes mer som Trädgårds-ARBETE ;) 
Det var i varje fall inte ett skönt "trädgårdshäng"!
Märkligt att jag tycker att höstens sysslor känns tunga,
medans vårens, 
som på riktigt,
är mycket tyngre, 
är lättare...
...Eller? ;) 
I våras sattes perenner i krukor
I huvudsak Rosenstav!
Varit så sjukt nöjd med dem hela sommaren
fattar inte varför jag inte gjort det tidigare!? 
De har nästan skött sig helt själva
trots den torra,
varma sommaren!?
Rekommenderas varmt :) 
Klippte ner dem,
gav lite Benmjöl,
staplade i ett kallförråd. 
Återstår det att se om de kommer tillbaka nästa vår!

Grävde upp en gammal krusbärsbuske som bara givit bär med skorv
planterade lite fynd från Blomsterlandets 70% rea istället ! 
För vad är vackrast? Krusbär eller Pärlbuske?  
Klafsande runt i leriga rabatter och förstörda gräsmattegångar
kom jag på att jag skulle fota lite, 
trots grått och kladdigt och trist!

Vill dokumentera året om! 

Ett oengagerat klickande
i ett tråkigt ljus
i en kladdig tråkig trädgård! 
Kolla bilderna! 

På riktigt??! 
Inte sjutton ser det hälften så trist ut som jag upplever det?

Frågan är...
Ljuger ögat eller bilderna?
PS. Bilderna är inte redigerade alls! DS

//Veronica

10 kommentarer:

  1. Hej
    Det är så det ser ut i en trädgård på hösten. Visst är det toppen med perenner i kruka?
    Jag skall gräva när mina i en lövhög. Gräva och gräva jag ställer alla krukorna på en plats och dränker dem med löv. Fast kallförråd är nog bättre för det blir inte så blött där.
    Men jag har inte plats i växthuset för där står alla lökplanteringarna.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag håller med till 100%! På hösten känns allt så lätt, på hösten är det inte lika roligt att göra "måste-grejer". Trädgården känns grå och trist, men när man tittar lite noggrannare är det enormt mycket olika färger och på något sätt kan förfallet vara vackert också.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. För mig är höstens förfall bland det vackraste i trädgården. Den är relativt kort, men helt hänförande.

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Inte det minsta trist, fullt av liv och färger.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, jag tycker att det ser litet trist ut. Precis som jag har det hos mig.
    Det är konstigt att det är mycket tyngre på hösten. Vädret kan ju vara tråkigt på våren också, så det kan inte vara det. Men det är så långt till våren, så det man gör tar det lång tid innan man får se resultatet av. Kanske är det?

    SvaraRadera
  6. Vackert plus spännande tycker jag. Det är något speciellt med höstbilder, mera naturliga.
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Håller med dig! Det känns så mycket lättare på våren. Jag tror att det är ljuset som gör det lättare, man får mer energi. Just nu känner jag mig som en sengångare i ultrarapid. Ingenting blir gjort i trädgården, fast jag borde. Men visst är det vackert, även med förfallet/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Jag instämmer – vårpysslandet är roligare än det i huvudet tunga höstarbetet. Det är nog samma som med matlagning och bakning – jättekul att dra fram allting och göra det som skas. Men att diska och plocka undan och snygga upp – nja.

    Din lykta ser så härlig ut - som ett växthus omgivet av en riktig djungel :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  9. Visst ser det härligt ut i din trädgård. Inte det minsta kladd vad jag kan se: Men visst är det roligare på våren och varmare framför allt. Nu Bill jag bara njuta av det mjuka ljuset och fota.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Visst är det roligare att trädgårdera på våren? Tycker hur som helst att dina bilder är riktigt snygga, i min trädgård är det bara fult nu ... Fördelen med snön är att det hela göms undan.

    /Jenny

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background