måndag 17 juni 2013

Ny glans på Sanda Cottage!

Nu har vi gjort det...

Vi har satt vårt vårdträd
Ett väldigt vackert träd
Det känns lite mäktigt att plantera ett riktigt träd...

Jag menar, 
en massa blommor och små buskar är ju ganska vanligt att man sätter ner i flertal varje säsong 
men man trycker ju inte ner en massa träd i jorden lite nu och då...

...definitivt inte! 

För någon vecka sedan var vi hos Kristina och  Stinas gröna och såg vårt träd...

Kaboom!

Kärlek vid första ögonkastet ;) 

Ett glanskörsbär!
Ett sånt ska vi ha!

Oj, oj, vad vackert det var :) 

Så, så fick det bli! 

Förhoppningsvis får trädet stå kvar länge, länge!
Tänk vad det kommer att få vara med om...
En rejäl stötta :) 
Långt efter det vi lämnat så kommer det stå där och se nya generationer på Sanda Cottage

Förhoppningsvis!
Det ser inte mycket ut nu..men vänta bara en sådär 10 år 
 Ett alldeles eget vårdträd...
Det är nåt det ;)

Nu ska det stå där och växa sig stort och vackert och skydda och beskydda oss!
Lånad bild
(Vårdträdet var i svensk folktro det stora dominerande trädet invid släktens gård, som troddes bära släktens lycka och välgång. Att skada trädet eller ens bryta löv av det ansågs medföra säker olycka och sjukdom. Hustomten, alternativt gårdens vättar, sades bo under vårdträdet, och åt dessa offrade man för att avvända sjukdom och olycka från människor och boskap. Det finns också en praktisk aspekt av vårdträd, som högsta punkt på gården skyddar det byggnader från blixtnedslag.)

Det låter bra va? 

Ha en härlig midsommar om vi inte hörs innan dess! 

//Veronica



15 kommentarer:

  1. Ett så vackert litet träd! Det där kommer att bli så fint så fint. :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket vackert litet träd! Jag har också ett glanskörsbär som vi satte förra sommaren, och jag har inte ångrat det en sekund. Bara en sån sak som att få njuta av den där vackra barken mitt i vintern. Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert träd ni valt, skulle gärna få växa i min trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt att bli trädförälder! Eller förvaltare, hur man nu ser det. En fundering som kanske är dum, men får den lika goda bär som ett vanligt körsbär?

    SvaraRadera
  5. Grattis till att ni blivit med träd! och ett sånt vackert träd dessutom.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Glanskörsbär är ett väldigt vackert träd, förutom den vackra stammen också med lätt och ljus krona - vilket jag gillar!
    Det var faktiskt ett av dom första träden vi satt här och det har blivit väldigt fint, men.....det sitter en gulbladig smultronschersmin bredvid trädet. Den senare skulle bara bli en c:a 60-80 cm hög och jag tyckte det skulle passa fint med det gula bladverket mot den kopparbruna stammen. Ha!
    Schersminen var dock ingen dvärg (har en på ett annat ställe), så idag var jag tvungen att beskära den 2 m höga busken så man ser stammen ordentligt!!
    Tänk, att antingen så växer plantorna inte till sig alls - eller också alldeles för mycket. Man är aldrig riktigt nöjd..... *fniss*

    SvaraRadera
  7. Ett fantastiskt vackert träd som kommer att ge glädje en lång tid framöver. Tanken på vad ett träd får se och uppleva under sin långa livstid är ganska spännande!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Fint val av träd. Nu blir ni nog trädkramare på heltid! Men kanske mest på kvällen när solen skiner på den kopparfärgade barken.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Mmm... inget dåligt trädval inte! Här funderade vi på ett sådant när vi började om med trädgården men det träd vi ville ha kostade drygt 2.500 kr och det var lite väl häftigt för oss som hade en hel trädgård att anlägga. Vi satte en massa annat istället men drömmen om ett Glanskörsbär finns fortfarande kvar... Ha det gott / Kram gittan

    SvaraRadera
  10. Det där ska jag sätta upp på min önskelista.Barken är ju så vacker.Lycka till med ert.
    Trevlig midsommar .

    SvaraRadera
  11. Jättevackert! Vill ha men var...
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Ljuvligt! Undrar hur ett sådant skulle trivas i konkurrens med sina kusiner surkörsbären... ;)

    SvaraRadera
  13. Så vacker träd - och TRÄDgård! <3 Sanda
    / Teppi

    SvaraRadera
  14. Vilket bra val - grattis!
    En härlig midsommar önskar jag dig också!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Det låter jättebra!
    Håller med, att plantera träd är nåt alldeles speciellt. Jag är lite löjligt stolt över mina träd som jag har planterat här hemma, de är som mina skötebarn =) Så häftigt när de växer och blir stora, och man minns lite nostalgiskt när de var små =)

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background