tisdag 14 augusti 2012

En annan del av trädgården.......

 Idag tänker jag visa en annan del av min trädgård !


Den delen som ger mat. Köksträdgården......

Men innan det så:

Jaaaaaa! Jag fick ny energi av att åka till andras trädgårdar!
En riktig energikick och kom på, igen, att: - Jag absolut..älskar min trädgård :)

Vi var tillsammans med Ruben på bloggen: http://rubensrabatter.blogspot.se/ och hans fru Karin till en trädgård i Vallentuna, som det förövrigt är ett reportage om, i sista numret av Allers trädgård. Det var en djungel....
... allt annat än "vanlig"....... (Vad det nu är?)

Sen var vi inbjudna av Nina som har bloggen:  http://rosegardeninstockholm.blogspot.se/  Det var såå vackert där! Ninas tomt i ett nybyggt villaområde var underbart vacker och "färgmatchad". Och det gillar jag!! 

Helena på bloggen:  http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/  Var oxå där och det var så häftigt att träffa människor som alla har samma intresse!

 Åh, det är så bra att blogga :) 

Jag hade ingen riktig kamera med mig så kolla gärna in deras bloggar där de bägge 2 lagt upp bilder från Ninas trädgård.

Efter det så åkte vi till Tant Otteskruv med bloggen:  http://tantotteskrufv.blogspot.se/  och kollade in djungel nr 2 denna dag :) En kul och lekfull trädgård!
Det finns ett inlägg om den på Rubens blogg!

Det var med andra ord en härligt givande och kul dag!!

Nu tillbaka till där jag började....

 Idag tänker jag visa en annan del av min trädgård !

Den delen som ger mat. Köksträdgården......

.....även den delen av trädgården som blev starten av mitt trädgårdsintresse.

Jag berättade det i mitt andra inlägg hur allt startade och vill ni, så kan ni kolla länken, http://sandacottage.blogspot.se/2012/03/varfix.html



Olika sorters lök, närmast. Potatis i bortre änden men blasten åkte bort fortare än kvickt när den blev rostfärgad 
Första gurkskörden.....


Härlig färgkombo, eller hur? Faktiskt helt oplanerat!!
Och nu ska ni få världens? godaste och enklaste recept på inlagd gurka! Jag verkligen lovar.... TESTA!!

2 kg västeråsgurka
1 kg socker
2 dl ättikssyra (den starka)
2 msk senapsfrö
1/2 dl salt
Några dillkronor

Tvätta gurkan. "pricka" hål med gaffel. Lägg i vatten minst 24 timmar.
Skiva ner gurkan i en skål. "Strö" över resten av ingredienserna. Rör runt lite. Låt stå 24 timmar i kylen. KLART! Lägg över i burkar.
Håller flera år i kylskåp!!

Lycka till och kram! 

//Veronica




12 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra, att du åter ÄLSKAR din trädgård!! Din lilla formsvacka gick över fort, tack och lov! För ni har verkligen en fantastisk trädgård som är väl värd att älskas!
    Oj, inte minns jag, att ni hade så mycket lök och potatis! Men så är det, man kan inte insupa allt på ett och samma besök! Nu blir väl Karin helt vild och skall ha pallkragar ännu mer. ;-)

    Ha det gott där borta i Väsby!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Åh va fint, mitt trädgårdsintresse började också med just köksträdgården!! Vill gärna ha tips på hur ni får gurkan att bli så fin, i år var min patetisk så jag slängde den :-(.

    Härligt att svackan gick över fort, det är roligt med trädgård och det är väl variationen och att inget är rätt eller fel som verkligen tilltalar mig.

    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  3. Det är nyttigt med svackor för efteråt uppskattar man saker ännu mer!
    Härlig köksträdgård ni har och vilken färgkombo i gult ..... extra kul
    när det blir bra trots att det inte var planerat!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Välkommen tillbaka till lusten :-) Det bästa som finns är att besöka andra och prata trädgård då kommer den tillbaka. Jag känner mig mest frustrerad att jag inte hinner ut på kvällarna eftersom jag har så mycket jobb... En veckas semester kanske :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Så roligt att har fått ny energi!Och, alla andras fina, avundsvärda trädgårdar till trots så är den egna ändå ett Paradis på jorden! Man hämtar inspiration från andras men den egna plätten är ljuvlig att landa på :)!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa Anja! Det var precis så det kändes. Jag kunde se min trädgård med "nya" ögon :)

      Radera
  6. Åh så roligt det lät med bloggträff. Måste kika runt på de andra inläggen. Har knappt hunnit kika runt till andra bloggare överhuvudtaget på sista tiden. Tack för dina fina ord. Självklart är du välkommen hit till Landet Krokus. :)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Roligt att få se den ätbara biten! Det är min favorit :)
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Tyvärr har jag inte plats för någon köksträdgård, har lite tomater och chili i kruka, är glad för det lilla. Ibland är man "mätt" på trädgård...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Va kul att träffa lite andra bloggvänner fina foton som vanligt ... Ska verkligen prova gurkinläggningen ... Kram farmorannasarv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det..... man slipper koka och den är supergod :)

      Radera
  10. Kikar in och önskar dig en trevlig helg
    Kram Rosa

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background