måndag 10 december 2018

Vad skulle man göra...

 ...utan gräs,

Glansmiskantus Miscanthus sinensis 'Ferner Osten'
i den allmänt gråbruna sörja som är just nu?

I en sån här vinter med plusgrader, ingen snö och mörker?
Gräsen står där så snygga och ger trädgården liv, 
trots allt! 
Glansmiskantus-Miscanthus sinensis: Gracillimus
Har nog något gräs planterat i varje rabatt, 
Överallt, runt omkring i,
hela trädgården. 
Kan inte ha för många!

Under sommaren ger de liv i rabatterna,
bästa polare med perenner! 
Och, sen när kylan,
och snön så kommer,
blir de bli magiska :) 

Men det är skillnad på gräs och gräs
För,
Den ramlade Tuvtåteln Deschampsia cespitosa
i en av mina rabatter, 
är det 4 som står på rad
De är  snygga hela säsongen men när
vintern kommer så faller de som korthus!
Så vill ni ha gräs som står? 
Elefantgräs-Miscanthus Giganteus
Ta miskantus och inte tåtel!
Men se till att skaffa många :) 

Förövrigt så hoppas jag...
...fast jag inte gillart, 
Att det kommer lite snö! 
Behöver ljus!!! 
Glansmiskantus-Miscanthus Blutenwender
Mer gräsinspiration? 
Kolla in på TrädgårdsFägring där veckans tema handlar om, just det! 

PS. Alla bilder är tagna i dag DS


 //Veronica 




6 kommentarer:

  1. Här behövs det verkligen fler gräs, så jag tackar för tipsen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Stämmer in i lovsången!! :) Tåtel ska jag pröva några höga av. För jag tänker att det räcker om mina olika miskanthus står raka och ståtliga under vintern. Har ett par andra som gör som din tåtel och det är helt ok.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Gräs är så vackert, tror jag ska plantera lite i vår...bra med lite tips!
    Önskar dig en fortsatt härlig vecka.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Håller med, gräsen behövs verkligen nu! Har en del som lägger sig ner och andra som står stadigt. De har alla sina för och nackdelar. Men vara utan dem vill jag inte! Och fler gräs smyger sig sakta in i trädgården.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Gräs är ett måste! Synd att många verkar rädda för dem och tror att alla sprider sig som en löpeld.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Ndej, gräs kan man inte vara utan- därför känns det lte fel att allt ogräs kallas just ogräs! Det finns ju inte en enda liknelse mellan riktigt ogräs och Miscanthus t.ex. som det finns så många vackra namnsorter av!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background