tisdag 17 juli 2018

Alltså...

...Jag vet att man inte ska klaga men!


Ska man behöva ha det så här?
Eller så här?
Det här känns inte helt; Okey!!

Eller?

Vecka ut, vecka in med värme en bra bit över 20 och nu över 30??

Vad är det som händer?
Inte en enda droppe regn!?

Sån himla tur att jag har semester,
för tomaterna och annat i växthusen slokar
bara jag vänder ryggen till :(

Så jag vattnar mest hela tiden! 

Ute i trädgården händer det saker...
...i ultrarapid!

Näe, längtar hela dagarna,
efter kvällen!
Blir lite svalare och har jag tur
så kommer det några vindpustar som fläktar rakt igenom...
Alla fönstren har denna vinkel,
dygnet runt!

Jaa, heeelt crazy! 
Men, får se det från den positiva sidan;
Får lite nya vyer att fota :D
Kram och ha det gött i hettan! 
(Kollade precis SMHI och den 27 juli ska temperaturen gå ner från 30 grader till 20!!
Så varför klagar jag? )
Jaa, vad säger man?? 
Andra varma Nordiska trädgårdsbloggare finns på TrädgårdsFägring!

//Veronica 

4 kommentarer:

  1. Hejsan Veronica!
    Ja, så är det. Vi är inte rustade för denna typ av värme vecka ut och vecka in. Det är banne mig tillåtet att gnälla lite. Fast det finns de som verkligen måste få ångest när man inte har mat till kreaturen utan är tvungen att nödslakta svältande djur....
    Hemma hos oss är alla fönster och dörrar hermetiskt tillslutna under den varma tiden. Då har vi på kylan i luftvärmepumpen och inne har vi mellan 18 och 23 beroende på hur långt ifrån kylpumpen man befinner sig.

    Tomater behöver varje dag en rejäl dusch. En del mår bra av det medan en sort protesterar genom att producera tomater med pistillröta. Fast, uppriktigt sagt, jag vet inte varför de får denna äckliga sjukan. Kanske bara av de överdimensionerade dagstemperaturen?
    Så bra att du har semester och har tid att ta hand om grödorna. Det ser verkligen ut att prunka hos dig!

    Ha det så gott!

    Kram, Anja

    SvaraRadera
  2. Ja, usch och fy för detta väder. Värmen är väl en sak men torkan är min verkliga huvudbry. Vi har ju egen brunn och bor i ett område med massor med sommarstugor så när det är som torrast är även belastningen som högst. Att ständigt oroa sig för att vattnet tar slut är jobbigt, men man lär sig samtidigt att vara "vatteneffektiv" och prioritera stenhårt vad som är nödvändigt eller ej. Som tur är kan vi hämta vatten att vattna med, men att vattna allt i den utsträckning det skulle behövas går ju inte - det blir till att prioritera även där.

    Tur att det ändå "bara" gäller en prydnadsträdgård och att det inte är vårt levebröd som riskeras!

    Kram i värmen!

    SvaraRadera
  3. Så vackert färgerna i blommorna i headerbilden väver ihop till en fin matta! Det var min första reflektion. Just nu i värmen är det bra med en källare som alltid håller sig säkert 10 grader lägre :) Och mycket tid har jag spenderat vid havet där har det fläktat helt ljuvligt. Men jag tror det är skillnaden - här blåser mest hela tiden även här hemma.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. I am a big fan of the folding out window... so much less frustrating than the regular sliding window. You have such a wonderful looking garden, hope your window lets you see its beauty:)
    World of Animals

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background