onsdag 6 december 2017

Ibland får man ta till...

...gamla hederliga metoder! 



Vid advent förra året hittade jag
en ljusstake på loppis
Cool!

Köpte den för typ 15 spänn och,
när jag kom hem sa mannen efter en stund;
-Den har 24 ljuskoppar!! 
Då fattade jag :D 
Eller vill tro i alla fall;
En typ av adventsljusstake!

Men istället för 4 ljus så är det 24 :) 

Ägnade hela december förra året att
leta efter ljus som passade
Trodde att julgransljus skulle funka, men,
de var rent ut sagt livsfarliga i den staken! 

De lixom "ploppade" ut

Ljuskopparna är ovala i botten och till sist fattade jag; 
Jag skulle bli tvungen att stöpa egna ljus! 
eller, tvungen...
... Askul ju! 

I helgen var det dax 
Lite trix och fix,
men det gick!

Och, efter jag kapade ljusen nedtill,
doppade ett par gånger till. 
såg jag; 
En perfekt oval droppform i botten :) 

Så nu står den där...
... med 24 hemstöpta ljus,
som jag tänder med andakt, 
en liten stund, 
ett nytt,
om dagen! 

Det känns...
... nice <3

Jag skrev detta lilla "julkalendersljustakeinlägg" i förrgår...
...har haft en sån där: Intehinnanåntingvecka!

Men jag vill oxå vara med i Blooming Friday fast jag inte hunnit skriva nå´t nytt!
Så det så :D 

Välj bild! 

//Veronica 


19 kommentarer:

  1. Så härligt och så fina ljus du stöpt.
    Ha det gott nu i advent!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Glad adventstid önskar EL
    Jag har ju min värmeljusslinga med 24 "koppar", om du minns.

    SvaraRadera
  3. Blev jättefint, och raka fina ljus.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul! Stöpa ljus var många år sen jag gjorde. Men jag glömmer det inte, för jag älskade att göra det. Och sen blev din ljusstake så vacker också, alltså två positiva saker på grund av ljusstaksinköpet! Inte dumt!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Men jösses så duktig du är! Nu blev jag verkligen imponerad. Jag har aldrig prövat att stöpa ljus. Och vilken ovanlig och snygg ljuskrona. En riktig adventskalenderljusstake (oj, ett av de längsta orden jag skrivit). Ett fynd skulle jag säga!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Vilket häftigt fynd :) Och så härligt med ett ljus om dagen. Det var länge sen jag stöpte ljus nu. Förr stöpte jag varannat år, mängder av extra långa, spiror, för jag eldade mängder.

    kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Thank you for sharing valuable information nice post,I enjoyed reading this post.

    แตกใน xxx

    SvaraRadera
  8. Men så kul det är att stöpa ljus. Hade velat göra det varje år men tid och annat ställer till det. Vi har ett ställe på väg till kolonin där man kan vara och stöpa ljus men det är väldigt eftertraktat så det är svårt att få plats. Jag har åxå en sån ljusstake men i min passar de lite större julgransljusen(danska)Nu var det ett tag sedan den stod framme saknar den ibland så den får nog letas fram igen
    Ha nu en fin 2:a advent
    kram Meta

    SvaraRadera
  9. Du är rolig du <3 Underbart!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Men vilket fynd! Såå fin!! Jag måste testa att stöpa ljus någongång...
    Ha en skön kväll nu.
    Bästa kramen från Titti

    SvaraRadera
  11. Ni är alltså inte bara händiga utomhus...:)

    SvaraRadera
  12. Så fin adventstake med egne lys! Veldig vakkert.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  13. Underbart med egna stöpta ljus och jättefina blev de och fin ljusstake. Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  14. Vakre lys! Blir lyst i stuen på julaften :)
    God helg!

    SvaraRadera
  15. Snyggt jobbat.Ljusen blev ju fina och staken fick en ny användning igen.Och så klart ska du vara med på fredagstemat.
    Trevlig Advent.

    SvaraRadera
  16. Men!!! Vilken originell sak! Har aldrig hört talas om eller sett någon sådan ljusstake. Kul!!

    SvaraRadera
  17. Vilken häftig ljusstake! Och så vacker den blev med dina fina ljus! Snyggt jobbat! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  18. Så himla snyggt! Och smart att bara tänd några åt gången. Det var länge sedan jag stöpte ljus. Har aldrig gjort det hemma utan i skolan när vi haft julpysseldagar.

    Ha det riktigt gott!
    Kram, Anja

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background