söndag 17 december 2017

Nu är det snart jul...

...och midvinter! 

Eller midvinter???

Nja, 
känns mera som vårvinter! 

I varje fall i dag när solen visade sig
för första gången på  evigheter :)

Tänk om det vore så? 

Ingen skulle bli gladare än jag! 

Att ljuset och värmen kommer tillbax
och jag hade en massa timmar,
varje dag,
att hänga i trädgården!

Men,
det är lååångt dit!! 
Så jag säger väl som skylten som satts upp till fulhörnan: 

Closed! 
Men, 
nope! 

Det får vara det i 2 veckor...
...stängt alltså!

Sen är det dax igen :)
På nyårsdagen smäller det!

Då har det vänt och ljuset börjar komma tillbax!

Men framför allt så är det
högtid för mig i trädgården!
för då startar jag mina Vintersådder!
Har fått många frågor om mina Vintersådder de sista åren,
så denna säsong tänker jag dokumentera;

Varje steg 
Hur jag gör
Hur jag tänker
och:

Hur det blev! 

(Eller inte blev ;) 
Men tills dess hoppas jag att det blir flera da´r, 
som denna;
Blå himmel och SOL! 


 Ha en fin 3:dje advent alla bloggare!

//Veronica


PS. Och,  jag tycker vi är så förbaskat bra!
Som härdar ut... 
...delar kunskap, lust och inspiration,
i text och bild,
trots att alla SKA!?
Instagramma med en bild utan text :(

Keep up the good work! DS.



14 kommentarer:

  1. Hejsan Veronica!
    Vi som har haft det så himla vackert ett tag med snö- och frostklädda träd och buskar och ett klädsamt täcke av snö med ett par minusgrader, får vakna idag till mildväder. Träden ser mörka ut och snön smälter sakta undan.
    Det ska bli riktigt roligt att få läsa om dina vintersådder. Ulla Hasselmark har ju hållit på länge. Vad jag förstår menar du vintersådd av annueller?
    Själv har jag hållit på i alla år men då har det handlat om perenner. I år, när jag kommer att satsa på lite mer på ettåriga sommarblommor, ska det bli kul att ta del av dina kunskaper och erfarenheter!
    Krya på dig - det vänder om några dagar - ljuset alltså!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  2. Mmm... jag är också tacksam att det är många som ändå bloggar, delar och berättar. Att konsumera bilder i rask takt som man snabbt glömmer känns inte lika kul.

    Gissar att mina sådder i kallbänken är det du kallar vintersådder. Men vad vet jag... Men allt som behöver en köldperiod för att gro är bra att så nu eller egentligen räcker oftast januari-februari. Det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter och lära nytt :)

    Ha en härlig vecka! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Veronica!
    Testade ditt sätt att så i plastbackar förra vintern, lyckades få fina riddarsporrar och digitalis, som jag får se blomma i sommar. Jätteverbenan lyckades jag inte med, men hittade som tur är, några fina plantor att köpa. Skall bli kul att följa, längtar redan att få peta ner några frön.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Ååååh så kul det ska bli att följa dina vintersådder. Vintern är det ingen ordning på. Efter ett par dagar med kyla har det nu börjat snöa igen samtidigt som det blivit plusgrader. Innan kylan var det så blött så det knappt gick att gå ut. Vi fick vada i snön som smälte bort.

    Bra att du tar upp det där med att blogga. Jag håller med. Det är så roligt att det i varje fall fortfarande finns bloggar att följa. Och jag hittar nya lite då och då och läste för ett tag sedan att bloggandet har fått ett litet uppsving igen. Hoppas det är så, just det där med att dela kunskap och inspiration via bloggarna är suveränt!

    Ha en bra vecka!
    Kram Anita

    PS! Jättefin bild på koltrasten!

    SvaraRadera
  5. Hej Veronica! Tack för din härliga kommentar hos mig. Jag skrev lite i min svarskommentar om bloggandet men lägger ut det här också utifall du inte ser det:

    Jo jag läste någonstans för ett tag sedan att nu börjar det svänga lite igen till förmån för bloggandet. Många börjar bli trötta på att det bara är bilder och inga ord. Bara gilla och inga ord. Frågor som inte får svar för dom försvinner i det snabba flödet. Själv har jag inte Insta då jag har för gammal mobil. Efter årsskiftet ska jag byta och då skaffar jag nog Insta men jag kommer att fortsätta att blogga lika mycket för det, förhoppningsvis mer. Jag älskar ju dessutom att skriva och läsa vad andra skrivit. Och som du säger, kunna ställa frågor och få svar. Jag har lärt mig så otroligt mycket om trädgård genom att blogga. Och jag har fått så otroligt mycket inspiration genom åren. Dessutom fungerar bloggen som en alldeles utmärkt dagbok att gå tillbaka till. Och framför allt! Alla trevliga möten IRL som det lett till. Det är också intressant att fler och fler tar upp det här ämnet i sina bloggar. Det visar att det finns ett intresse och att det ökar. Jag ska efter helgerna också skriva ett inlägg om det. Vi ska inte ge upp, vi ska hänga i och peppa varandra och andra! Det om något borde väl vara ett bra nyårslöfte :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. God jul och blogga på! Man har väl varit med förr, allt kommer igen. Hur "fula" är inte alla kläder från 80-talet som kommer tillbaka osv. Tillräckligt gammal är man rätt vad det är inne igen;)) Visst är det kul med vintersådder.I januari är det ju hög tid att få ut det som ska hänga med i det racet!
    God jul och gott nytt!

    SvaraRadera
  7. Hej Veronica, nu blir jag hedrad om du vill hälsa på i min trädgård. Nu är min trädgård inte så märkvärdig men jag kan ta med dig till ett par andra som är mycket sevärda. Vi får hitta på nåt till sommaren. Kram och god jul!

    SvaraRadera
  8. Jag ser fram emot att se hur du gör med dina frösådder. Jag så ju också mycket men ibland blir det inte som jag vill så jag hoppas på att få några nya knep. JAg önskar dig en GOD JUL. Carita

    SvaraRadera
  9. Visst är vi trädgårdsbloggare duktiga (får man säga så som svensk *fniss*), men det är så otroligt roligt att få kontakt med andra med samma intresse. Ibland tar dock annat över ett tag, men det dröjer inte länge förrän man sitter där och bloggar igen. Din blogg läser jag med mycket stort nöje, du har en riktigt skön "egen stil", så det ska du veta - även om jag kanske inte kommenterar varje gång.
    STOR JULKRAM
    och GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
    Susie

    SvaraRadera
  10. Önskar dig en fin jul och ser fram emot att läsa mer om dina vintersådder!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Nu är julen över och snön har gått bort. Känns nästan så man skulle kunna tro att våren närmar sig. En blommande och massor av knoppar i mina julrosor på kolonin idag ger ju lite hopp i alla fall.
    Önskar dig Några fina dagar i slutet av året och ett gott Nytt år med massor av nya utmaningar.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Två heta ämnen! Allt man kan göra i trädgården på vintern är högintressant, tycker jag, saknaden är så stor. Med hjälp av vintersådder överlever man den här årstiden lättare.
    Bloggarnas öde, särskilt min egen bloggs framtid har jag funderat mycket på sistone och peppningen var välbehövlig. Tiden räcker inte till att sköta den på ett sätt som jag hade önskat, ändå vill jag inte släppa taget helt. Instagram är inget alternativ för mig, orden är nog så viktiga. Jag ser konkurrensen från ett annat håll och ska försöka skriva om det snart. Ser fram emot Anitas funderingar. Jag vet att din inspiration har också sviktat ibland och det har påverkat mig. Men du har kommit tillbaka och det är nog fler än jag som är glada för det!
    Gott nytt, Veronica, nu börjar det ljusna för oss!

    SvaraRadera
  13. Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR! ... och ser fram emot att ta del av dina knep för vintersådd. :-)
    Allt gott!

    SvaraRadera
  14. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts.

    ดูหนังออนไลน์

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background