torsdag 23 augusti 2012

En vetenskap!???

Tycker om...




Ibland lyckas jag verkligen få till det där "lilla" extra i trädgården. Det är ju inte så att det är så speciellt medvetet...åtminstone inte första gången :) 



När jag verkligen får till det så undrar jag -Varför gillar jag detta så mycket? Varför blir jag sååå glad när jag tittar på detta ?


 Varför blir det så lyckat ibland och mindre lyckat andra gånger?

Jag läste i Allers Trädgård om färgkombinationer och färgforskning!  Det fanns till och med en doktor i ämnet!!???

Kan det ha med det att göra?

Varma och kalla färger..nyanser som ögat ser och inte tycker om??

Att det inte blir tillräckligt harmoniskt? 

Tycker om...
 Jag älskar Dahlior och har för första gången planterat dem i rabatten... men Nej, Nej, Nej!!

Jag gillar att se dem på nära håll...men...
Tycker mindre om...


...Jag gillar inte att se den rabatten på avstånd :(




Jag kan inte riktigt säga vad det är... Kanske ska jag mejla färgdoktorn? 



 

Nästa år får de röda Dahliorna planteras i en annan rabatt tillsammans med annat.

 Nu har jag lärt mig :)

Kram

//Veronica


9 kommentarer:

  1. Det stämmer nog det där. Jag funderar mycket på färger och de färger jag gillar är ofta andras nej nej. jag har en kusin tex som aldrig skulle ta in gult eller rött i trädgården. Jag har enormt mycket rött och även en del gult men inte tillsammans. Allt har sin plats och vad ögat gillar verkar vara väldigt olika från person till person. Tur är väl det :-) eller hur?

    kram
    Nina

    SvaraRadera
  2. Jag läste oxå det det reportaget.Intressant med bilderna tyckte jag.Lätt att förstå o tänkvärt!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Väldigt snyggt med jätteverbena och Strandveronika? Rött är inte min grej men jag tycker att det är snyggt hos andra, får liksom inte ihop det själv.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid tyckt, att rött är en svår färg. Speciellt om det är en lysande röd. Jag har väl fegat ur litet, och har inte så mycket rött i trädgården. Nu är inte jag vare sig färgdoktor, eller ens färgssjuksköterska, men rött kanske skall kombineras med lite mörkare färger. Vad säger professorn? ;-)

    ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Det där med kombinationer kan vara lurigt! Oftast blir det väldigt bra med sånt som kombinerar sej själv! Jag gillar rött! Så till nästa vår (fy vad det hörs långt borta!) blir det rött i den mörka rabatten! Tyckte den röda dahlian var fin!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  6. Snygg kombo och visst är det klurigt att få ihop det. Jag tänkte bjuda in "gänget" från förra gången hem till vår trädgård. Dessutom har jag bjudit in Laila med bloggen Fagerdala trädgård. Vore så roligt om ni ville komma! Mejla mig på troja69@hotmail.com så jag informera lite mer.
    Många kramar Hélena

    SvaraRadera
  7. Smaken är som baken, skulle jag vilja säga. Jag gillar verkligen färgkrockar, blir glad av dom helt enkelt. Men visst är det kul att flytta runt och fixa tills man själv tycker att det ser bra ut. Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej Veronica!
    Du sätter verkligen frågan mitt i prick! Det har jag funderat på måååånga gånger.
    Det jag har kommit 'på' är att om jag låter färgerna välja mig så blir det mer rätt! Alltås så här: Efter ett-par-tre som nybliven trädgårdsägare märkte jag att jag drogs alltid till en bestämd färgskala, medan jag - särskilt i början - hade ofta en förutbestämd färgkombo med mig men jag märkte att dessa färger berörde mig inte när jag väl skulle välja växt.
    T.ex. Jag bestämmer mig för att ha en rabatt i vitt, silver och blått. Ingen vettig människa skulle få för sig att den färgkombon inte skulle vara vansinnigt fin. Men, när jag kliver in i plantskolan ser jag en ljusgul växt och faller pladask trots att jag skulle ju inte ha gult....men, DÅ HAR FÄRGEN VALT MIG och jag resignerar efter en så kraftfull, omedveten påverkan.
    De varma färgerna väljer mig nästan jämt. Hoppas att du fattar något av detta svammel. Sammanfattningsvis: Jag låter känslan styra.

    Min änglatrumpet heter Brugmansia sanguinea. Jag kan skicka dig orotad stickling. De lär rota sig snabbt. Vill du det? Skicka i så fall adress,

    /Anja

    SvaraRadera
  9. Hej Veronica.
    Svar: Du kan vara lugn, det var inte dina vallmofrön som rök, utan det var av den vallmo som jag visar på bilden, dvs en ljuslila med fylld mitt (men jag tror, att jag även har lite fröer från i fjol kvar av den också. Nej, jag har sparat fröer av den rätta sorten till dig!
    /Ruben

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background