tisdag 7 maj 2019

Ge aldrig upp....

...eller inte alltid i varje fall :)


För 4 år sen så fyndade jag superbilliga tulpanlökar på Lid´l! 
Petade ner i rabatten under ett par funkior! 
Tyckte såklart det var den perfekta platsen att plantera tulpaner
för där syns ju inte de vissnande bladen! 
Tulpanerna var speciella, 
kommer inte ihåg vad de heter,
men de hette förutom namnet: Changing colour!

Superfina :) 
Året efter kom de,  inte...
...bara blad! 

Och sen dess har de inte heller kommit! 
Och visst, 
det har varit irriterande med tulpanbladen men som sagt!
De göms snart,
under funkiorna. 

Förklaringen har såklart varit: Va? Lidl? Nääää... 
Eller: De får inte tillräckligt mycket sol under sommaren så de går inte i blom! 

Men nånstans så har jag oxå hört att det tar 3 år för en tulpanlök att få sidolöken gå i blom!
Och tro på faan: 
Vad händer? 

Nu, efter 3 år med bara blad så kommer de... 
Stora feta knoppar som snart slår ut :)

Hoppas att mina nyplanterade tulpaner sköter sig lika bra :) 
Eller förresten: 
Hoppas de kommer tillbax varje år, 
lika starkt och vackert! 
Förövrigt...
...i nästan konstant skugga, 
på norrsidan av huset, 
intill trappen så är ett japanskt körsbär planterat! 

Och i år är det magiskt! 
Öppnar ytterdörren och;

Wow, vilken doft! 
I ansiktshöjd är alla blommor , 
jag typ, dräglar! 

Att komma så nära en blommande trädkrona;
Det borde vi alla få få göra :) 

Värmen har tagit en paus men den absoluta fördelen, trots allt,
är att det blommar lääänge :) 

Länkar till TrädgårdsFägring!


//Veronica 


13 kommentarer:

  1. Hej, hej Veronica!
    Det är många under årens lopp som fyndat vääxter/lökar på Lidl för "ingenting". Vet inte om jag har hört någon klaga. Tyskland är ju ett riktigt plantskoleland, där plantorna är också billigare än hos oss. Själv har jag ett par små rododendron från Lidl som jag gillar.
    Det måste vara något av superlyx att ha en doftande, blommande trädkrona på näshöjd!
    Nu har snart majvintern bakom oss och kan börja njuta på allvar!
    Ha det gott !
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  2. Ser fantastiskt ut hos dig med den vackra tulpanblomningen. Härligt att tulpanlökarna kommer igen även om det dröjer några år.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Hej Veronica!
    Ser riktigt härligt ut, mina är i knoppstadiet än så länge. Det är nog mest nya lökar som tittar upp.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Hei Veronica.
    Det ser flott ut. Her ligger flere tulipaner langs bakken etter kraftige haglbyger. I en hage må vi ha tålmodighet. Det vet vi alle. Skal huske det du skrev om sideløk.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  5. Men så roligt Veronica! Överraskningar går åt båda hållen i våra trädgårdar och gott är väl det. Dina tulpaner ser underbara ut och massverkan med tulpaner är riktigt tjusigt!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Grattis till tulpanhavet! Alltså är det idé att spara tulpaner och smålökar och vet man bara varför det inte kommer några blommor är det ju inte så irriterande. Tack för tipset!
    Förstår din lycka över att stiga rakt ut i en blommande trädkrona. Härligt!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Härligt att tulpanerna blommar igen men jag tänker att det nog än mer är att sommaren var torr. Torrt och mager i soligt läge så brukar de blomma om bra de flesta säsonger. Vilket körsbär är det? Doft lät härligt och jag vill ju ha min körsbärslund :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  8. Ja man får vänta lite ibland...på det bästa :) Ett körsbärsträd vill jag också ha, gärna ett doftande...
    Söndagskram från Titti

    SvaraRadera
  9. Vad underbart med så många fina Tulpaner även om man får vänta huvudsaken att de kommer och blommar.Jag väntar fortfarande efter många år på några svarta Tulpaner dem tror jag däremot inte på vid det här laget.Vad härligt med ett doftande träd som möter dig när du kliver ut på trappan.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  10. Va roligt! Tulpaner är så snygga! Jag har knappt några längre, men nu när vi har lyckats hålla rådjuren borta från trädgården (peppar, peppar) kanske jag borde ge dem en ny chans.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  11. Tyvärr är nog alla mina tulpaner överblommade den här veckan - men det finns ju annat att njuta av. T.ex. alla mina lila allium av c:a 10 olika namnsorter. Men nått blommande japanskt körsbär i ögonhöjd har jag inte, dock 2-3 stycken små träd ute i parken dit man inte kommer så ofta den här våren när det varit så otroligt kallt. Är mest i växthuset eller altanen där det är betydligt varmare.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  12. Sist jag skrev på din blogg så var det en kall vår - nu är det en otrolig het försommar! Igår och idag har vi haft 30 grader och det ska visst bli lika varmt i morgon. Så den lilla växten som kom idag får nog vänta tills framåt kvällen innan jag planterar den. Jag har haft fullt sjå med att vattna mina krukor och i växthuset (där det är 36 grader). Alltså går jag inte ut och gör nåt mer idag.....
    KRAM och TACK/Susie

    SvaraRadera
  13. Thank you so much for the detailed article.Thanks again.

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background