onsdag 1 maj 2019

Då kom den stora majfrosten...

...för 2 år sen, 

ganska precis,så kom;  "Stora majfrosten" 
Hade flyttat ner mina pelargoner i växthuset
Inte så märkligt väl?!
Det var ju den 5:e maj
och inne i växthuset var det varmt och gött! 

Men den 8:e maj så smällde det till!
Minus 7 och:
Neeej! 

Alla pelargoner frös ihjäl, 
citronerna, fikonen och oliverna tappade bladen,
fast de stod i växthuset!!
Alltså, verkligen inte roligt :(

Rent ut sagt förjäkligt! 

Hortensior, magnolior och en massa annat,
strök med ute i rabatterna.

Och inte förrän senare,
fattade jag att det var därför;

Det inte blev nån äppelmos det året!!
Och oxå därför, 
perennerna i päronrabatten inte ramlade omkull av 1000 fallande päron!
Och,
det galet vackra, just då,
i maj,
blommande persikoträdet,
inte gav en enda,söt,
luden frukt :( 
Så, 
i år är jag beredd, förberedd! 

Snyggt? 
Näpp! Men kanske klarar de sig trots att den nu ska komma igen!? 
Den "stora majfrosten"...

Förövrigt så har för första gången en kejsarkrona kommit tillbax!
För första gången...
...ever!
Och, 
mitt japanska körsbär som överlevt allt, 
Till och med en månad,
dött, 
i väntan på att flisas i kompostkvarnen, 
behöver definitivt ingen täckning :) 


Länkar självklart till TrädgårdsFägring där en massa trädgårdsbloggar hänger :D

//Veronica 

7 kommentarer:

  1. Ja, det er en tid med frost som kan komme på besøk. Her krysser jeg fingrene og håper på plussgrader selv om vi venter kaldere vær nå :)

    SvaraRadera
  2. Kejsarkronorna kom tillbaka för att det var tillräckligt varmt för knölarna förra året! Läste nån stans förra våren när jag ledsnade på att de inte blommade om att man ska gräva upp dom och förvara varmt under sommaren och plantera ner igen till hösten. Jag gjorde det för första gången. Grävde upp 5 knölar och la bara torrt i en hörna utomhus. Alla 5 blommar i år!!! Så nu kommer jag skaffa ett par till i höst och hoppas att tricket fungerar en gång till.
    Hälsningar Ginnie

    SvaraRadera
  3. Hei Veronica.
    Jeg trodde vi var ferdig med frost nå. Er meldt frost natt til lørdag. Da er det bare å bære planter inn igjen. Du har tatt dine forhåndsregler. Bra, vi krysser fingrene for at det går bra.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  4. Usch ja! Inget roligt med frost nu men du ser ut att vara väl förberedd. Jag var ute med ficklampan vid midnatt och höljde över vad jag kunde. Vi hade frost i morse men bara någon grad. I kväll lägger jag över allt ömtåligt igen. Kejsarkronor är lynniga och verkar vara nogräknade med växtplats. Den gula är så fin. Trevlig helg./ Gunilla

    SvaraRadera
  5. Det är bara att konstatera att Maj är en månad som är mycket opålitlig. I bland så händer detta som nu har hänt att de isiga vindarna gärna vill återvända och göra livet surt för oss trädgårdsintresserade.Tur att man lär sig som du har gjort och förbereder sig för vad som kan komma.Nu kan det bara bli bättre.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Oj oj, visst är det kalla nätter men vi har klarat oss från frost. Har t o m en Dr Westerlund som står ute även nattetid, kanske dumt...men den ser pigg ut!
    Lördag igen, önskar dig en fin dag :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background