söndag 21 januari 2018

Vintergnäll - Vårlängtan Och frösådder 2018

Så här dax på året är det;

Som om allt ork går ur mig! 
Efter en vinter som hittills,
inte innehållit
något snö så kom det ett par decimeter i veckan

Njaa, jag vet inte jag...
Det känns som om man SKA tycka om det,
tycka det är vackert, 
och att; Preciiiis så här,
Ska vintern vara!

Men Näe!
Jag är Superless!

Redan!

Men trots;
Det äär vackert...
... genom kameralinsen :)
I går sken solen från en klarblå himmel
jag hängde i lilla växthuset,
satte tidiga fröer!

I 5 lager med tröjor och jacka!
Dubbla byxor och varma skor,
stående på ett par lager bubbelplast;
Gick jag loss! 

När jag börjat med mina frösådder
blir jag så himla nöjd!
Känns verkligen att
jag är på "rätt sida" då :D

Att för varje dag som går
kommer jag närmare våren...
...och livet!

Det livet jag vill ha hela tiden... 
... helst!

För ärligt!?
Visst längtar man efter det här: 
Frösådderna får sedan bo inne i orangeriet
och får hjälp att gro med;
Värmedynor!
Vanliga, simpla värmedynor en gång inköpta på Ö & B!

//Veronica


Och,
eftersom jag använder bloggen till dokumentation så kommer nedanstående lista med frösådder kompletteras allt eftersom nya fröer sås!


Frösådder 2/1 

Viol, Midnight Runner 
Lejongap, Day & Night
Lejongap, Lila (onamnad) 
Penstemon, Sensation mixed 
Luktärt, Noel Sutton
Luktärt, High Scent 
Sommarljus, The Bride 
Paradisblomster, Fireworks Mix 
Fingerborgsblomma, Pam´s Split 
Chokladblomma 

Frösådder 11/2 

Zinnia, Sahara Salmon rose
Zinnia; Dahlia
Zinnia: Sunbow Purple
Praktvädd: Snow Maiden
Luktärt: Royal family white
Kalkonfot
Blomstermorot Dara


12 kommentarer:

  1. Vilken trevlig frölista! Det kommer att bli som Edens lustgård hos dig. Hoppas få hälsa på irl vid tillfälle.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Mysigt när man kan börja.Ser att du har samma svarta viol som jag köpt fröer till.Ska så snart jag med.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Oj, oj! Håller helt med om att eftrsom snöjäveln inte behagade infinna sig till julen kan den lika gärna dra till Nordpolen -typ ;-).
    Trevligt med frösådderna .Du har varit igång tidigt. Själv ska jag få till det först nu. Har varit så fruktansvärt dålig som jag inte upplevt i vuxen ålder. Förra våren fick jag av dig bl. a.en fackelranka. Den har stått i kallväxthuset i kruka hela vintern och är fantastiskt fin. I år får jag nog se den blomma. Kommer du ihåg om den hade något sortnamn (bara för att jag ska veta vilken färg blommorna får)?
    Jag ser att du har sått i små krukor. Det blir mycket att skola om :-)!

    Ha det så himla gott!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  4. Härligt att kunna stå i växthuset och sen placera sådderna i orangeriet. Du kommer få kalasfina plantor. Det är därför jag väntar lite för jag har inte de förutsättningarna. Har inte beställt några sommarblommor i år får se lite senare. Men jag lyckades få iväg en perennbeställning som var onödigt stor :)

    Ha det gott! Carinna

    SvaraRadera
  5. Skönt att kunna stå ute, det gör inte jag utan tvättrummet blir ockuperat istället. Där är det varmt och skönt och finns tillgång till ljummet vatten!
    Fast än så länge har jag inte satt igång med mina zinnia-frön, jag väntar tills i mitten på februari.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Håller fullständigt med dig helt onödigt fast då har vi ju inget att längta till och drömma om så det får väl va så då. Bara att gilla läget och hoppas att det kommer vår snart mycket snart
    Ha det gott och njut av att du i alla fall har sått ett frö ja kanske många för att våren ska bli ba
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Imorgon blir det 5 plusgrader så då kommer snön att smälta :) Bra inlägg om frösådder. Bra tips om hur du gör. Det där med värmedynor t.ex. Och det är superbra att du skriver datum och växtlista. Inte bara för dig utan för oss andra också. Det är det som är så bra med att blogga. Man har en dokumentation som alla har glädje av. När du fyller på din lista här med nya datum och sorter, kan du inte länka till det här inlägget då i senare inlägg? Hur blir det med dina vintersådder ute förresten? Har du gjort dom eller ska du?

    Kram Anita

    SvaraRadera
  8. Åhh har du börjat så - så härligt att få börja med sådderna. Då känns det som att livet börjar igen, håller helt med dig där.
    Javisst har jag också fibromyalgi - en j-a sjukdom som bara slår till när man minst anar det och är en ständig följeslagare.
    Hoppas du mår bra och att det snart blir vår så vi slipper snön !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Mina första sådder är också avklarade. En skön känsla, att få igång säsongen.
    Nattens storm har här förvandlat mjuk fin snö till vattenfylld isgata. Det var ju så fint nyss...
    Anette

    SvaraRadera
  10. Skönt att vara igång med frösådderna! Själv har jag inte ett sådant fint rum som du har och visade i förra inlägget, men jag ska så perenner och lite asiatiska grönsaker i helgen. De kan stå i växthuset och behöver inget extraljus.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Jag känner ingen som har så stark vårlängtan som du och jag är lätt att dras med....
    Och jag säger också nej, tack till snö. Det vita täcket tar ifrån mig min trädgård, känns det som
    Här ingen snö nu, men barfrost. Några snödroppar och trollhasseln blommar. Funderar på att åka till plantskolan idag...
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  12. Härligt med frösådder. Själv har jag inte börjat. det känns motigt, trots att jag vill. Jag har ju alla ingredienser nu så det är bara att gå ner i källaren och börja, snart. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background