måndag 15 januari 2018

Men alltså! Kan man bli avundsjuk på sig själv??

Jag kan! 


Tänk att att få ha ett trädgårdshus, 
ett ställe där växter lever;

Mitt i vintern! 
Att ha ett ställe att övervintra växter!

Citrus, oliv och en massa annat :D 

Ett ställe att förodla på med växtbelysning,
och,
lagom varmt! 
Eller kallt! 
Eller svalt,
skulle man kanske kalla det? 

10 grader vintern igenom,
men,
mitt i vintern kan de där ynka
10 graderna kännas; lixom; 
Härligt! 

Brukar smyga in där lite då och då...
...bara sitta!

Ta ett glas vin
eller två! 

Se hur pelargonerna mår!
Tända lite ljus,
lyssna på någon trädgårdspodd...
...och drömma
 och vara tacksam! 
Att ha en trädgård mitt i vintern!

Japp, då kan man bli avundsjuk på sig själv! 

Och ödmjukt tacksam!
För hur kan jag få ha det så bra?
Och från nu och till våren kommit
så kommer det bli fullt med frösådder! 

Och då menar jag fullt :D 

//Veronica


+

12 kommentarer:

  1. Klart du kan.Det där ser ju så härligt ut.Grönt och frodigt.Jag har ju min källare där är det också grönt.Är så glad för den.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Det låter helt underbart och fantastiskt i ett :) Förstår att du smyger dit och bara njuter. Det hade jag också gjort. Framförallt är jag avundsjuk på ytan med 10 grader som är så himla bra och att ha nånstans att göra av frösådder som grott och som behöver svalt när de växer vidare...

    Precis innan så klickade jag iväg en perenn- och buskfröbeställning...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så mysigt du och växterna har det! Ett toppenställe helt enkelt.
    Frösådder på gång här också var och varannan dag, men jag gissar att vi sår lite olika saker.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Så underbart du har det inte alls konstigt att du njuter av det för det har du all rätt att göra.Det är en härlig tid vi går till mötes med frösådder och framtidsplanering inför sommaren.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Jo men visst, man kan allt bli avundsjuk på sig själv, eller som du skriver, ödmjukt tacksam. Jag är själv ödmjukt tacksam över vårt uterum där växterna står och bara mår bra i 7-10 grader. Idealiskt. Men frösådderna har jag inomhus. Och där är jag ödmjukt tacksam för att jag har ett helt rum för mig själv, med belysning och allt. Jag vet att du sagt att det inte fungerar för dig med kamelia. Det är konstigt, det borde ju vara alldeles idealiska förhållanden.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Visst kan man vara avundsjuk på sig själv - eller på andra som också har ett uppvärmt växthus/orangeri eller källarutrymme!
    Jag, min gubbe och hunden brukar ta oss ut dit åtminstone en e-middag/kväll i veckan och ta ett glas varm glögg eller lite vin och bara titta på dom blommande exoterna och njuta. Det är faktiskt det allra bästa med växthuset, inte att odla i det! Alltså har jag döpt om vårt växthus till "njutarhus"!! :-)
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Kära nån vilket frodigt trädgårdshus, du har det då bra! Och växterna har det bra. Du behöver ju inte längta efter sommarn. Här däremot har vi en meter djup snö, men mår gott ändå. Människor iaf...

    SvaraRadera
  8. Vad underbart att kunna känna sig så där nöjd och lycklig. Njut av det det är inte många som kan det.
    Jag jobbar på det.
    Ha nu ett härligt förår till det som kommer i vår..
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Hehhee! Också en aspekt:-) Att ha vara lite "schizo";-) och kunna avundas sig själv - gör mig riktigt avundsjuk på dig ;-) Kommer dock ihåg episoder från min tidiga barndom, då jag "satt på min egen axel" och betraktade mig...?!
    Nåja. Att vara lite galen är friskt :-)! Hur skulle vi annars vara kreativa, överleva och må bra mitt i ogästvänliga vintern. Du har ditt vinterparadis. men inte för sjutton ska du avundas dig själv utan det där andra som du skriver - njuta och vara tacksam :-)!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Det låter fantastiskt att få bli avundsjuk på sig själv! Jag känner lite på det sättet jag också i dag när jag är ledig, har bakat bröd och sitter vid brasan i vinterträdgården med en slö katt i soffan mittemot. Så skönt!

    Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg. Jag sätter inte ut krukor med sådder till fåglarna i trädgården. Det är mina egna zebrafinkar och kanariefågeln som mumsar på grönskan ;)

    Hoppas att du får en riktigt finfin dag!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt att ha ett grönt vinterrum som tyvärr inte är alla förunnat. Man får vara glad över att man har ett. Ibland tycker jag nog att det blir lite för mycket av det goda i vårt när precis allt ska in där och övervintras. Nu försöker jag rensa bort några som inte ser så fina ut. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  12. Vilket toppenställe för pelargonerna på vintern!
    Ja det skulle sitta fint om jag fick komma till din trädgård på STA:s riksmöte.
    Kram

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background