måndag 20 mars 2017

Söndagen innan Vårdagjämningen...

...kändes det som om våren kommit,
på riktigt! 

Grannens fina bin har vaknat :D 
Det var inte många grader alls,
bara 5-6 som mest
men solen strålade från en klarblå himmel
och solen värmde!
Våriris Katrin Hodgins i växthuset!
Och det bästa av allt,
var att,
det just var söndag :)
 En hel lång dag att bara hänga i trädgården! 

Det var så himla skönt att ta tag i räfsan,
ta bort gamla rester från perenner
och löv!

Under löven,
kom spjuten från tulpaner, narcisser
och andra vårlökar fram!
Har aldrig sett fram så mycket mot vårblomningen,
som i år!

Det är minst 1000 nya lökar nergrävda! 

Har aldrig heller,
hoppats så mycket att
de glupska djuren ska hålla sig borta !

Jag hann mulcha en rabatt.
I år blev det naturgödsel,
för komposten har inte tinat ännu!
Ny-mulchad rabatt! 
Jag mulchar några rabatter varje år och oftast,
blir det med egen kompost :)
Här, är det för att hålla den tunga lerjorden luftig och porös!

Spelar inte så stor roll vad man lägger på;

Bara, det är organisk jordförbättring!
Bara, man lägger på nåt...
...innan det blir stenhårt!
Återvinning! 
Dagen avslutades med plantering av violer och
penséer till trappan...
...och en galen träningsvärk :D
Men det bästa av allt,
var att känna jorden mellan fingrarna!
Att få gräva i den,
med mina jordsvältande händer!

Att få en sån där riktig lerinpackning...
...jag saknat så länge ;)
Och i dag är det VÅRDAGJÄMNING!

Lovely! 

//Veronica

12 kommentarer:

  1. WOW, vilka härliga bilder! Idag ska det bli penséköp:))
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar söndag och tänk vad lite solsken gör skillnad ändå :) Funderar på vad jag gjorde - mer än åt hemgjorda frasvåfflor med vispad grädde redan i smeten... Ute var jag men vi hade inte så skönt som ni.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Det är verkligen vår hos er där nere, men vi ska då i alla fall ut och åka skidor i snöstormen idag ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Bilder som man blir så glad av.Planterade även jag lite vårblommor.Ger en underbar känsla att få känna doften av jord.
    Kram/Gunsan.

    SvaraRadera
  5. Fina vårbilder Veronica! I natt föll det blötsnö över oss men vad gör det när almanackan säger att det är vårdagjämning!

    Ha det gott i din vårvackra trädgård!

    SvaraRadera
  6. Hei. Flotte bilder. Det er skjønt å kunne være ute i hagen igjen. Ønsker deg en fin dag.

    SvaraRadera
  7. Det är bara att hålla med dig i beskrivningen.
    Här hoppas jag morgondagen blir vårljuvlig.
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så härligt när solen sammanfaller med ledighet!! Här har det varit lite dålig synk med det för min del, men nu ser det ut att bli mycket sol framöver så kanske får även jag lite sol på näsan och en egen lerinpackning :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder, och så frodigt det ser ut hos dig, har inte kommit igång ännu, det är ganska hårt i backen. Ser också fram emot att alla vårlökarna kommer upp. Har inte satt så många som du, men en hel del blev det.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvaraRadera
  10. Här är kallare än hos dig och tjälen är envis. Så snart det går att krafsa i jorden ska jag också "mulcha". Röjer ris och löv så länge...
    Kram

    SvaraRadera
  11. Visst var det en härlig dag i söndags, ledig, 5-6 grader och sol, och så trädgårdsarbete på det! Jag fikade också ute för första gången, det är nåt alldeles speciellt!
    Nu ser vi fram emot en lika härlig helg igen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Så vi har längtat efter att stoppa ned våra jordsvältfödda fingrar i jorden och nu är vi äntligen där!
    Ha det bäst! :)

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background