torsdag 2 februari 2017

Om jag fick börja om från början...

...är dagens tema i Den Blommiga Fredagen!
En Ny-Loppad Backspegel :) 

När jag tittar i backspegeln,
kan jag knappt tro det är sant!
Bilderna är från 2009/2010,
och,
jag verkligen helt ärligt;

Älskar dem!

Gammal kamera,
dålig upplösning,
suddigt och hemskt!
Men njuter av att minnas, 
åt mina försök att "få till det" :D

Ställt ut lite krukor och
nå´n stol på "måfå"!

Kan det bli ett trädgårdsrum tro? 
Kommer precis ihåg hur jag tänkte!

De små häck-pinnarna på översta bilden
är vintersticklingar från ligusterhäcken
Planen var en häcksnutt för att få 
en avgränsning!

Sen murade jag muren av fådda marktegelstenar!

Voilá!
-Första rummet var klart :D

Idag, Stefans trädgård!

Spegeln som fotats evinnerliga gånger under åren
Var, redan då på plats!

Det var starten på en;

-Sååå himla häftig resa!

Vi har haft så jäkla mycket kul...
...Min trädgård och jag!
Så mycket lek,
så mycket svett,
glädje och frustration!

Vilken fantastisk resa :D
På de äldsta bilderna finns fortfarande
hagtornshäcken kvar framför staketet!

Runt 100 plantor grävdes upp sommaren 2010!
men det var allt annat än;
en kul lek!

Så himla överraskande att se mina,
nyplanterade små plantor vid staketet:

Magiskt vackra och välväxta i dag!
T. ex honungsrosen Lykkefynd :D

Ja, jösses,
 vad roligt det har varit,
En hel gräsmatta att skapa på!
Skapa rabatter och få:
Go Crazy!

Att få göra fel,
och,
med tiden,
kanske mer...

...Rätt!

Så otroligt roligt vi har haft...
...Min trädgård och jag!

Så mycket,
den  har fått mig att må bättre...
...i perioder av problem!
Gett mig så mycket styrka...
...Själsligt och kroppsligt!

Tänk att jag fått förvalta den underbara gåvan!?

-Fått skapa,
vara kreativ,
och...
...Leka!

Vet ni!?

-Det är verkligen den roligaste tiden
jag har haft,
i hela mitt liv!!
Vi har haft så fruktansvärt kul...
...min trädgård och jag!

Och kanske är det tur,
att,
nästintill alla möjliga ytor av tomten;
är uppgrävda
och,
inget utrymme för rabatter eller gångar finns!

För nu kanske det är dax att sluta...
...gräva och slita och
bära gräsmattesvål?

Gå ner i varv lite...? 

Om jag fick börja om från början...
...Skulle jag göra,
 typ lika,
 Igen :) 
Denna vy från 2010 känns säkert mer igen
så här:

Och där går jag...

...Och har det bra :)

Kram och ha en bra Nostalgi-helg!


//Veronica

19 kommentarer:

  1. Vilken himmelsvid skillnad, så mycket arbete ni lagt ner även om det mesta varit roligt. Ja risken är stor att man gör samma igen, men alla misstag behöver inte göras om.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja jisses vad ni jobbat där i trädgården.Men så ser det ju helt underbart ut.Så ni måste känna er nöjda nu när ni kan njuta av ert slit.
    Kram./Gunsan.

    SvaraRadera
  3. Så underbart det är att läsa ditt inlägg. Precis så där känner jag också! Mycket slit har man lagt ner, men att kalla det jobb är helt fel. Det har varit så vansinnigt kul - och det känns som om jag börjar få tillbaka den glädjen. Den har legat i träda dom sista två åren, men nu är jag på gång igen!!
    För jag har ju en otroligt stor trädgård, så utrymme för nya grejor och idéer finns det. Det är bara att sätta igång.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar resa du och din trädgård har gjort tillsammans!

    //Lillianna

    SvaraRadera
  5. Härligt Veronica!
    Vilket fantastiskt resultat av allt jobb.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  6. Mmm... det är resan som är halva eller hela nöjet :) Övertygad om att du skulle göra det igen. Jag tror att vi som tar itu med de där resorna blir rastlösa i alltför långa perioder utan förändring. Så funkar åtminstone jag :) Pratade med min son om det där förändringsbehovet... Han menar det är den skapande, kreativa sidan.

    Trevlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Så kul att se förändringen! Jag är som du, hade nog gjort det mesta likadant en gång till. Men det är skönt att slippa, hos mig finns minst lika mycket till att ge sig på i framtiden...
    Kram Elin

    SvaraRadera
  8. Vilken skillnad från då till nu. Nästan som i vår trädgård. Vi tog ner en jätte syrenhäck, fick massor av ny plats och gräsmattorna har omvandlats till rabatter.
    Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  9. Gamle bilder er gull!
    Fantastisk å se forandingen, og minnes all moro på vegen...
    Takk for titten!
    Klem

    SvaraRadera
  10. Du har all anledning att vara nöjd - och stolt! Själv ligger jag lågt just nu och det blir inget inlägg idag: - svår ischias sedan en dryg vecka...
    Önskar er en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Otroligt vad ni har legat i! Förstår att du går och myser i ditt blommiga paradis. helg
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Trevlig helg skulle jag avluta med när nåt hände :-)

    SvaraRadera
  13. Hej Veronica!
    Underbart slutresultat...Fast slut, vaddå slut? En trädgård blir väl aldrig färdig...Men visst är det härligt att gå och mysa och vänta på insikten, att kanske vi skulle...Kram på dig& trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  14. Härligt inlägg och härlig trädgård!
    Önskar dig en skön helg nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  15. Visst är det underbart och se gamla foton, och minnas hur man tänkte och hur man drömde om fylliga rabatter och trädgårdsrum! Och du har verkligen fått till det, vilken oas du har!
    hm, feelgood-böcker ville du ha tips på... jag som är så dålig på att komma ihåg titlar... Men kanske Niceville (Kathryn Stockett), Den frusna trädgården (Kristin Hanna) Små citroner gula (Kajsa Ingemarsson), kommer inte på några fler just nu, de räknas nog som feel-good har jag för mig ;)

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Så kul att se skillnaderna! Ja, tänk så bra det är med trädgård och allt jobb det för med sig för kropp och själ:)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  17. Åh Veronica, jag blir så hjärtinnerligt lycklig av ditt inlägg! Sitter här med ett stort brett leende och känner att nu kan jag trotsa snöeländet och gå till jobbet med din grönska på näthinnan och dina ord i sinnet.

    SvaraRadera
  18. Stor igenkänning på det du skriver. Tycker att piazzan är jättefin! Skulle vara alldeles underbart att slp sig ner där med en hemgjord pizza :)

    Trevlig helg!
    Linda

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background