tisdag 4 november 2014

Gammal kärlek rostar aldrig....

Ny kärlek rostar... Jippie!


Bland det snyggaste,
Och,
vanligaste materialet
i min trädgård
förutom växter och blommor och sånt
Är:
Rostiga armeringsnät!

Jag fullkomligt "avgudar" dem
Finns det nå´t smartare, enklare, snyggare material att använda?
Det finns nog knappast något mer användbart!

Och det bästa av allt:
alla kan "bygga" med armeringsnät :)

Jag använder rostiga nät som markering mot rabatter,
eller som  lite högre staket

Eller enkelt nertryckt som ett klätterstöd!
Jag"smyckar" näten om jag hittar nåt kul att smycka med...
... som med porslins- eller gardinstångsknoppar

Bara fantasin sätter gränser :)
Här ett böjt nät till en ros som gärna drar iväg på höjden
medans jag vill den ska åt...
...annat håll!

Jag tycker verkligen att det rostiga förhöjer växtligheten,
tar fram det vackraste i blommor

Så enkelt!
Så billigt!
Ett klätterstöd till klematisen, Summer Snow
gjort av en gammal handledare med armeringsjärn genomstuckna!
En spillbit som blivit över och gjorts rund
och bara ställts i rabatten som ett rosstöd...
Mitt i trädgården står ett stort nät,
lite böjd på ett par ställen,
som en rums-avskiljare!
Drygt 2 meter högt och 5 meter långt!
En otroligt enkelt sätt att skapa ett "rum"
Hoppas att Blåregnet ska överleva sin tredje vinter
och nästa år verkligen ta fart och
täcka nätet...
Delvis i varje fall :) 
3 bitar armeringsnät blir ett rostorn...
Den jätteyviga,
stora och vackra Flammentanzen håller sig på mattan med en
armerings-dito!
Det nyaste projektet med armeringsnät gjordes i helgen!
2 rostiga armeringsmatt-portaler intill altanen
Den ena för att bära upp Piprankan som börjat slänga sig,
som en lian,
upp i Päronträdet...
...men,

Mest, för att det är så himla vackert ! 
Men om man inte tycker att näten är vackra som de är så...
...medge att de verkligen är ett lyft i en Vinter-trädgård !!

Men en sån verkar det som om vi i mellansverige får vänta på ett tag!

Kramar!

//Veronica
















18 kommentarer:

  1. Underbart inlägg! Det var det första jag såg när jag var hos dig, alla de fina rostiga armeringsnäten med fina knoppar. Sista bilden med snö får mig nästan att gilla vinter (men bara nästan)
    Ha det så gott i höstmörkret/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Här är en till som älskar armeringsnät och har en hel del - och jag håller med Titti ovan, vinterbilden gjorde att man - nästan - gillar vinter!
    Men...men här hemma är det bara jag som gillar rost, min gubbe hade väldiga problem i början med mina armeringsnät. Så när han hade hängt upp ett jättestort på sydväggen för blåregnet åt mig, så MÅLADE han sen hela nätet när jag inte såg det. Han trodde han var snäll.....!
    Som tur var så blev det i alla fall svart och numera när det växer 2 vinstockar där så ser man inte nätet. Men tänk dig själv vilken chock jag fick..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Wow så mycket snyggt du gjort med armeringsnät. Tack för alla tips. Jag behöver stötta upp x antal rosor, och tycker inte jag får till det så som jag vill. Ska prova med detta.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ja, hur sjutton klarade man sig före armeringsnätens tid : ) . Portalerna snygga och det ska bli roligt att se blåregnets blomklasar välla nerför långa spaljén.
    Din vinterträdgård går inte heller av för hackor. Snyggt ljussatt och orörd snö.
    Trevligt inlägg.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen fint med rost och växter. Det visar du tydligt på.

    SvaraRadera
  6. Ja, armeringsnäten är verkligen bra till mycket. I min förra trädgård hade jag stora rostorn liknande dina, till mina klätter- och klängrosor, mycket dekorativt. Här har jag än så länge bara fått upp två, den ena tänkte jag murgrönan skulle täcka. Men du, vilken underbar vinterbild från din trädgård, helt ljuvlig med snön och belysningen. Kram Merja

    SvaraRadera
  7. Bra tips! Här ska hyras släp och köpas hem armeringsmattor till våren :-)
    Ha de gott, Catarina

    SvaraRadera
  8. Måste köpa hem några nästa år.Så himla fint där hos er.
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Här är ännu en som gillar att bygga med Armeringsmattor. Grindar, spaljéer, stöd, "baradärföratt".. Det används här och var i vår trädgård. Gardinknoppar ska jag leta efter på loppisar. Vi har prytt några med vinkorkar ;) När jag såg din sista bild så blev längtan efter snön än mer större! Jag hoppas att vi får snö här på Ostkusten ( Småland). Tack för inspirerande bilder :)

    SvaraRadera
  10. Jättefint är det med armering och rost. För ett par år sedan skrev jag ett inlägg om mina armeringsmattor och jag tror att det fortfarande är det mest lästa. Många som gillar :).

    Bilden med snö är otroligt vacker!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jeg er sååå enig!
    Armeringsjern er både vakkert og litt usynlig på samme tid. Det glir inn og skaper høyde, stemning og ... om vinteren... vakre emønstr og skulpturer :)
    Nå fikk jeg lyst til å fylle på med mye mer her også. Så fint du har det :)

    SvaraRadera
  12. Jag håller med, rost är vackert, armeringsjärn likaså, och användbart. Vinterbilden är ju så himla vacker!!! Här är det grått och någon minusgrad, få se vad som händer.

    /Jenny

    SvaraRadera
  13. Såå vackert, det är superfint med rostiga pryla och framförallt armeringsnät.
    Kram anna

    SvaraRadera
  14. Snyggt, snyggt, snyggt! Jag ska skaffa armeringsmattor!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  15. Håller verkligen med dig! Jag älskar också armeringsnät, till än det ena, än det andra. Och så enkelt att göra något fint av.
    Hej fr Törnrosa

    SvaraRadera
  16. Såå snygga anläggningar, jag gillar också armeringsnät, väldigt användbara till allt möjligt i trädgården.Vinterbilden är jättevacker. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  17. Armeringsnät ja .. vad skulle vi trädgårdsvänner göra utan dom??? Kul sammanställning! Och vad fint du ljussatt din båge på sista bilde.
    Ps - du frågade om frön på aprikos digitalis på min blogg för ett tag sedan. Jag ska kolla om jag inte har kvar. Vi kanske kan byta i så fall?

    SvaraRadera
  18. wow.. de där gillar jag, så himla vackert kram

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background