onsdag 20 augusti 2014

De goda livet...

Nu har livet återgått till det "normala" efter semestern!

Jag smygstartade lite och
tog ut mina sista semesterdagar, två fredagar på raken
efter semestern
Så jag fick två 4 dagars veckor :)

Njutbart! 

Men nu är det bara att köra
Oxveckorna brukar det kallas!
Semestern är slut,
sorgligt såklart,
men oxå lite skönt!
I söndags så avslutades helgen med,
enligt mig:
En  perfekt dag!
Hela dagen hängde jag i trädgården och bara:

Busy doin nothing ;)

Kände lugnet i kroppen,
bara var där,
Just då!

Ni som läser min blogg vet att jag inte är så mycket för att bara: Vara...
Så ni fattar att jag njöt när lugnet,
plötsligt,
kom till Sanda Cottage :)

Plockade den första mogna persikan,
nånsin!
kände på det ludna skalet
doften var underbar!
Delade persikan med mannen trots att jag är allergisk mot stenfrukter och...
...Jösses, vad god den var!

En gammal trälåda fick nytt liv
I lugn och ro stod jag vid min arbetsbänk och pillade med detta:

Njutbart! 

Satte mig i loungen med en kopp kaffe
såg ut över altanen
Noterade Rosenstaven jag planterade i terrakottakrukorna i år
Insåg att jag;
Gillart!
Funderade oxå på varför jag inte en enda gång sedan i våras legat i en solstol ;)
Beskar vindruvsrankorna och såg att skörden blir; Okey...
Kanske ska jag gör nåt med dem i år?
Inte låta fåglarna få dem?

Men, Näe, jag kommer låta dem vara för de är så vackra!
Stack mig på Kronärstkockan eftersom jag inte kunde hålla handen borta...
Var tvungen att ta på de vackra!
Funderade på att göra nånting med dem oxå i år?
Men Näe, snart går de i blom och det är verkligen...
...Njutbart! 

De vackra italienska tomaterna sväller,
en stickling ifrån rubens rabatter står där och suktar!
Har gett en röd tomat hittills...
...Underbar och Njutbar! 

Plockade en Transparent Blanche på södersidan av trädet,
inte riktigt klar men;
Njutbart ändå!
Hela dagen strosade jag runt,
klippte lite rosor, doftande Austin....
Njöt av att några av de vackraste blommade!
Den söta The Fairy och
den fantastiska Augusta Louise!
Njutbart!

Plockade en vacker Zuccini i köksträdgården
Njöt av grönsakens tyngd i handen och den härliga gula färgen!
Kände lyckan av att ha ett citronträd som sätter frukt
Njutbart! 
Fast jag helst inte plockar dem för de är så vackra :)
Ett verkligen njutbart sätt att njuta sista söndagen...
Innan det drar igång på riktigt igen!

Och att sen avsluta dagen med att plocka en stor bukett
blommande, doftande, blommor
ställa på spiskransen,
och bara njuta, är:
Njutbart!!


//Veronica

PS. Det bästa av allt var att jag av någon anledning inte var allergisk mot den egna persikan! DS.











16 kommentarer:

  1. Härligt att ta det lugnt ibland! Men, du fick ju ändå en hel del gjort.
    Fast .... persikan. Den fick jag aldrig smaka! Attans!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. PS
    Jag har sått de gula-stockrosor-fröna!
    /R

    SvaraRadera
  3. Verkligen mycket att njuta av i din trädgård! Inte minst persikan.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig njutbar dag du verkade ha.Dom är guld värda.
    Kram/Gunsan.

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder! Skönt att bara vara
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Goa stunder när det där njutbara lugnet infinner sig. Då kan jag få riktigt mycket gjort och idéer växer till sig. Du har verkligen mycket att glädjas över och njuta av i trädgården. Fina bilder.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vad härligt att ha så mycket att njuta av. Finfina äpplen, fin persika (vad bra att du tålde den), egen citron med mera. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Du kan då också skriva dina blogginlägg så dom blir njutbara för oss andra att läsa. Det verkar varit en skön dag och nu kan du ta dig an oxveckorna med full energi. Smart det där att starta med 4-dagarsvecka. Och ännu dröjer sommaren kvar ett litet tag och du har säkert en hel del att se fram emot :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Det låter alldeles perfekt! Och jag läste i ditt förra inlägg att du har kommit på att man faktiskt kan ta bort sådant man inte gillar, så skönt det är! Hon är klok, Anna-Karin.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Vilken drömdag!!!
    Jag kommer gärna förbi någon dag! Just nu är kalendern full, men vi kan väl försöka hitta någon lucka framöver?
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vad härligt det låter att bara få vara, att få ta det lite lugnt. Skulle behöva det nu, känns det som. Angående din fråga-jag har mailat till dig om det. Ha det så gott och njut av din fina trädgård/ Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Ni är helt otroligt duktiga!! Det är sååååå fint :-)

    SvaraRadera
  13. Riktigt, riktigt inspirerande inlägg Veronica! Det är så man ska ha sin trädgård till: Till en själv att njuta i!
    Härliga bilder som förmedlar ett riktigt paradis ! / Kram, Anja

    SvaraRadera
  14. Helt underbara bilder! Och tänk att få skörda en hemmagjord persika, otroligt!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  15. låter som en underbar dag// Britt

    SvaraRadera
  16. Åh, Veronica, vilka underbara bilder och hela inlägget får ju även en annan att njuta! Jag kommer snart att kunna njuta, kanske nu till helgen om solen kommer igen?, för nu är nästan hela huset färdigmålat! Resten som är kvar, några fönster och lite till på verandan, får bli nästa år, så nu, nu ska även jag NJUTA!!!
    Kram på dig och TACK för dina njutbara bilder.

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background