tisdag 9 oktober 2018

Man måste ju bjussa lite...

...året runt! 

För ett par år sen var jag tvungen att ta ner häcken! 
Katsura och onamnad Näva 
Häcken mot trottoaren där alla går förbi på väg till 
och från bussen
En ström av människor!
Hagtornshäck, Ullungrönn och japansk lönn-Osakazuki
Hemskt!

Men den gamla hagtornshäcken levde sitt eget liv,
hade blivit: Too much! 
Katsura, Kärleksört, Björkspirea
Åh, vad jag led :(
Helt plötsligt blotta mig?!

Jag som älskade mitt trädgårdsrum just för
att det var; "Hemligt"

En januaridag kapades den jäms med fotknölarna (om man kan säga så?) 
Sen har det gått 2 säsonger... 
Rönnsumak, Purpurapel
Första våren var jag bara i den delen av trädgården tidiga, tidiga helgmornar 
så tidigt att nästan ingen såg mig...
...bakom den ickeexisterade häcken

Hade verkligen typ; Scenskräck!! 

För att få häcken att växa upp snyggt så har den klippts,
klippts och klippts,
nu är den en meter hög och nästa säsong så ska den växa upp till...
Ölandstok, Vingbenved
...Ja vad? 

Under dessa år så har jag faktiskt lärt mig uppskatta
att folk som går förbi, stannar och pratar om trädgården!

Glatt hojtar över den lilla häcken;

-Oj, vad fint ni har!
-Jag blir så glad när jag går förbi...
-Vad, det blommar! 
Faktiskt så,
att jag tänker på att trädgården ska vara "snygg" utifrån trottoaren,
och,
definitivt, framför allt,
när det gäller höstfärger :)

Blir alltid full av vemod,
får lite panik,
när sommaren går mot sitt slut!
Vad gör man då?

Gasar på med höstfärg i massor :)

För mig,
och grannarna :)

Vill visa alla att trädgården inte behöver stängas ner 
bara för att det blir höst och vinter.

Så jag misstänker att häcken inte kommer att bli högre än att man kan spana in!
I "detgamlapotatislandet har de frysta dahliorna fått ge plats till runt 500 nyss nedgrävda tulpanlök :) 
Eller kanske tittgluggar :) 


Länkar såklart till TrädgårdsFägring där andra oxå skriver om höstfärger och en massa annat! 

//Veronica 

9 kommentarer:

  1. Hej Veronica!

    Jag kan gott förstå den känslan av att plötsligt sakna insynsskydd, själv går jag klädd i trädgården i något som inte passar sig för allmänt beskådande - och kommentarer. Nu har jag aldrig några förbipasserande här ute i skogen så jag behöver inte bry mig men ibland tänker jag på den oundvikliga flytten som måste ske någon gång i framtiden och då känns det onekligen som om jag förlorar en del av min frihet med närheten till grannar och förbipasserande.

    Men du har upptäckt att det även har fördelar, oväntade sådana kanske och så är det väl med det mesta, medaljerna har alltid två sidor.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du bjuder dom som passerar er trädgård på morgnarna på väg till jobbet på en riktig energikick. Vare sig man är trädgårdsmänniska eller ej så blir man glad av att se något vackert. Och visst är det väl trevligt när dom tittar in, ger ett leende, säger några ord. Det är precis så jag känner när jag tittar in hos dig just nu. Jag blir glad av alla färger. Jag blir till och med glad av den nakna jorden i gamla potatislandet när jag ser framför mig alla tulpaner som kommer att växa där i vår. Magiska höstfärger hos er nu!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Exakt samma upplevde jag - fast ändå inte. Jag blev tvungen att gräva bort en gammal hög och bred granhäck. Så s-t-ns naket det blev. Å så har man hört om den svenska avundsjukan... Samtidigt gjorde jag en tokrenovering av huset och behövde gräva upp alla ledningar i trädgården - kaos!!!

    Men... det gick ju framåt hela tiden och folk började stanna, fråga, kommentera och alltid hur fint det blev. Jag hade lågstadiets matsal tvärs över gatan och 'bambafröknarna' hejade på mig i jobben vareviga dag. Sen planterades en avenbokshäck för den kan hållas smal och jag släppte den till 2-3 m hög. Så vacker och skyddat blev det. Men också ensamt igen.

    Kluvet det där! Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Veronica!
    Wow vilken härlig färgkick, blir glad av att scrolla igenom bilderna, och den Japanska lönnen har jag noterat namnet på, så fin. Min värsta mardröm var att grannen hade klippt ner häcken som står mellan våra tomter, nu var det inte så, men kan känna känslan.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Du har det så fint och så härligt att få se alla bilder. Ibland undrar jag hur min koloni ser ut i andras ögon. Det är då man ser hur det blev. Det är så mysigt att kunna kika in och kanske få en pratstund med ägaren. Här på kolonin ska det ju inte vara högre häckar än så men det gillar inte alla Vår granne som bor lite lägre ner än oss känner sig så uttittad säger hon från vår tomt. Fattar inget, då ska man nog inte ha koloni kan jag tycka här är det tätt mellan tomterna liksom. Få se hur det blir nästa sommar om hon ändrat sig.
    Hoppas jag får tillfälle att hälsa på hos dig skulle vara så kul att se i verkligheten, Det är ju lite annat.
    Ha det nu så gott och njut de härliga höstdagarna vi ska få nu.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Sliter med å få lagt inn kommentar hos deg. Har en reserveløsning på pcen, mens vi venter på fiber.
    Flotte høstbilder fra hagen din!!
    Skjønner godt følelsen din når hekken ble klipt ned, liker å kunne holde på og vite at ingen ser inn, at om noen skal se, eller titte inn, så er det når det passer...
    nyt høstfargene/Eirin

    SvaraRadera
  7. Så snyggt med alla färgerna!! Kul med alla glad och positiva hojtningar från andra sidan häcken:))
    Nävan har jag tyvärr inget namn på.
    Nu ser vi fram emot en fin hösthelg.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Förstår dina funderingar om insyn i trädgården. Skönt att det trots allt har känts bra under tiden häcken växer upp. Tittgluggar är väl en bra idé?! :)
    Vi har en g/c-väg bredvid vår tomt och när löven fallit på häggmispelhäcken känns det verkligen jobbigt att alla ser in... Men som tur är kommer insynsskyddet tillbaka till våren.
    Många höstfina växter hos dig. Fastnade särskilt för den vackra vingbenveden.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. När vi bodde i Älvsjö (Örby) så hade vi en hörntomt med amerikansk hagtornshäck mot gatan. En häcktyp jag aldrig hade satt, den hade enorma sylar som gick igenom allt; Gummistövlar, grova handskar, hundfötter. Dessutom var den jättestor. Så den kapades ner totalt och vad hemskt det var. Tyckte också att man var som på en scen. Men den växte ju upp naturligtvis - vi bodde där i 30 år - och fick tas ner ett flertal gånger, men inte fullt så mycket dom gångerna. Vi höll efter den..... Sen sålde vi och dom nya ägarna har inget begrepp alls om trädgården. Den ser precis likadan ut som när vi bodde där, inget nytt planterat eller borttaget - inte är häcken skött heller så nu är den enorm. Ja, NU är alltså för 3 år sen när jag senast var förbi. En hemsk häck!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background