söndag 15 april 2018

Ketchupeffekt...

...and I luv it :D 


Jag tänker haka på den eminenta bloggportalen TrädgårdsFägring ;)
Skriva om vad jag sysslat med i helgen!

Mycket har handlat om städning :D
Vet ni att det funkar perffa att sopa bort löv från grus? 
Först händer det ingenting,
sen ingenting,
sen händer allt på en och samma gång!


Snacka om ketchupeffekt :) 

Är just nu så galet glad över att jag var uttråkad i december
innan kylan kom...
... klippte ner alla perenner,
lät dem ligga kvar i rabatterna över vintern som skydd!
Annars hade jag nog ägnat varenda ledig stund
sen snön försvann och gå med sekatören!

Nu var det gjort!
Smidigt att bara kratta bort :)

I går sken solen från en klarblå himmel;
Magiskt! 

Hela dagen  gick jag runt med skottkärra och kogödsel på påse!
Åkte skytteltrafik till närmsta "koskitsleverantör"och fyllde min lilla bil med
säck efter säck!
Till slut blev det totalt 36 stycken som
lagts ut på alla rabatter
Sen,
när det börjar spira på riktigt i rabatterna,
så använder jag mitt favvo redskap...
...ogräsjärnet, och vänder ner gödseln i jorden!
Varje år gör jag det,
och lovar, Det är värt det!
Jag har tung lerjord och hade jag inte "mulchat" rabatterna varje år så
hade det blivit betong!
Städning :D 
Apråpå ketchupeffekt så blommar alla vårblommor samtidigt!

Snödroppar, Vintergäck,
Krokus,
Julrosor, Vivor och Snöklockor!
Trädgårdsiris och Hundtandliljorna är i knopp!
Medan andra gömmer sina blommor under en skyddande mantel!
Jag lovar att jag inte är sur över det :) 

Kram och ha en fin vecka!



//Veronica

15 kommentarer:

  1. Hej Veronica!

    Jag gör likadant, fyller på med jord eller gödsel varje år. Det är arbetsamt men fint blir det på en gång - och mullrikt blir det så småningom i planteringarna.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica!
    Ser helt otroligt ut, så mycket som blommar redan. Det kan man kalla explosion. Har börjat lite smått titta fram här med, är glad för varje litet livstecken.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hur mycket gödsel vågar man ha på i rabatterna? Hur tjockt lager menar jag. Eller ska man ha en näve per perenn? Har också anammat ditt tips om uppluckring med ogräsjärn😊
    Din trädgård hat kommit så mycket längre än min. Trots att vi bor i samma kommun.... Men det kommer här med snart👍
    Hälsningar Ginnie

    SvaraRadera
  4. Visst är det en härlig tid nu! :) Är också glad att jag "höststädade" lite mer och snabbt var klar med nedklippningen i år. Det finns ju så mycket kul att syssla med. Ser härligt vårigt ut hos dig!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Just nu önskar jag att jag hade varit lika förutseende som du och klippt ner rubbet i höstas. Ischiasen sätter käppar i hjulet. Bra tips att sopa löven från gångarna i stället för att kratta. Hoppas du har det bra i Götet!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Äntligen! Ja det har blivit några sköna dagar i trädgården, inte så grönt än men jag såg att kirskålen var frisk och grön ha ha!! Surt!
    Ha den bästa av onsdagar nu :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Det är inte klokt vad man får jobba hårt just nu - och det är inte bra när man har ont i ryggen! Men jag tror att om man bara sätter igång och sen fortsätter VARJE dag, då blir ryggen bättre!! Så snart ska jag ut och försöka igen i alla fall. Man måste vara optimist..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  8. Bland det mysigaste jag vet är vårstädningen i trädgården. Först städa och så på med jord, gödsel eller kompost så blir det glada blommor och växter så småningom:-)
    Va mycket fint som blommar hos er! Vi ligger lite efter, men så är det när man bor granne med havet. Kalla vårar, men varmare höstar - helt OK för mig:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. Javisst blommar allt på en och samma gång nu! Det är vansinnigt vackert!
    Det där med kogödseln hann jag inte med, blev ju sjuk just när jag borde ha jobbat med jorden. Får se vad leran tycker om det i år.
    Sopborste på grus ska jag prova imorgon, har grönsakslandet fullt av björklöv, trots att jag krattat. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  10. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  11. The flowers were so beautiful. Thank you

    SvaraRadera
  12. I want to say just brilliant . I'm impressed after seeing this post .

    SvaraRadera
  13. I really enjoyed your blog Thanks for sharing such an informative post.

    SvaraRadera



  14. Chitta Kurta Karan Aujla and Gurlez Akhtar

    For all Punjabi music fans, check-out latest Punjabi song ‘Chitta Kurta’ sung by Karan Aujla and Gurlez Akhtar and music is given by Deep Jandu. Watch the video to know more about song . Check out Etimes Punjabi music videos section for more Punjabi songs, Karan Aujla New song, Gurlez Akhtar songs, and other Punjabi latest songs.

    chita kurta karan aujla mp3 download

    chitta kurta karan aujla mp3

    chitta kurta karan aujla song download

    chitta kurta karan aujla mp3 download

    chitta kurta by karan aujla mp3 download

    chitta kurta karan aujla

    chitta kurta karan aujla mp3 song download

    karan aujla chita kurta song download

    karan aujla new song chitta kurta download

    Chitta Kurta Latest Punjabi Song By Karan Aujla


    Azad soch punjabi news
    punjabi newspaper

    SvaraRadera
  15. This is very amazing article.These photos are very nice.Clipping Path India

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background