måndag 16 oktober 2017

Jamen så äntligen...

...startar Blooming Friday :D 

Jag som gnällde i mitt förra inlägg...
...hade bloggtorka!
Och så kom Hélena som en räddande ängel
Fixar det åt mig! Åt oss!! 

Hittar på nå´t att blogga om alltså :) 
Dagens tema:Trädgården just nu!

Hos mig,
handlar det mest om att vänta
Fundera på när det är dax att "stänga"
för i år!

Förra året vräkte det ner en halvmeter snö den 9:e november
Så det är nära, nära!

Vill inte behöva stå där ute som jag gjort så många gånger:
Gräva upp dahlior med sönderfrysna fingrar...
...i panik försöka rädda undan alla prylar
som begravts under snö!

Få ont i magen av att jag inte hann täcka mina zon 1 växter
i tid i år heller! 
Fundera över om de klarat sig i ett halvår :( 

Jovisst,
det HAR varit milda vintrar ett tag
men man vet ju aldrig... 
Så förra helgen grävdes runt 100 dahlior upp ur "Det gamla potatislandet" 
Dax för tulpanlöksnedgrävning :) 
Så vackra, 
blommande i överflöd;
I magiska 16 grader!!
Kändes totalt,
totalt fel! 

Men,
helt rätt beslut trots allt!
För nu har det kommit;
Frost och köld!

Så, i helgen ska det grävas ner över 300 tulpanlökar
som vilat i garaget under sommaren...

...med frusna fingrar :) 

Annars så är det: 
Höst...
...trist, men;

Vackert ändå :) 


//Veronica


14 kommentarer:

  1. Svært vakkert, ja!
    Jeg hater å grave opp og bære inn det som blomstrer - så da går det som beskrevet hvert år... Trenger jo også å grave opp for å få plass til alle tulipanene.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Jag ser verkligen fram emot bilderna på när tulpanerna blommar. Har du något tips på tulpaner som blommar om. Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Ja, rasande vackert hos er! Baxnar som vanligt! Hur du ska få ner 300 tulpaner där är för mig en gåta. Men det är väl det som är hemligheten: extra allt!
    Kram Laila

    SvaraRadera
  4. Ambitiöst att gräva upp tulpanlökarna, det gör min mamma också. Skiftar man dahlior och tulpaner, som du, ja, då älskar man verkligen blommor!
    Astern och fuchsiorna håller ställningarna i höstträdgården, väldigt fina!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  5. Ja, den där paniken är mig bekant. Efter 20 år har jag inte lärt mig bättre. Är man kanske idiot då? Antagligen.
    Men hur i helskotta får du ned ett helt Holland i dina ägor? Synen av tulpanblomning hos dig måste göra att man slipper åka utomlands för dyra pengar :-) Du har 100 dahlior som ska upp och jag har två...;-)...som fortfarande är kvar ute...
    Ha det gôtt!
    kram! Anja

    SvaraRadera
  6. Underbar trädgård ni har. Förstår att du inte vill ta paus från den :)

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Wow vilka härliga bilder från din höstblommande trädgård även om jag kan tänka mig att frosten tagit en del nu. Fantastiskt med en rabatt som alternerar mellan dahlior och tulpaner. Du gräver alltså upp dina tulpaner och förvarar i garaget under sommaren. Intressant.

    Ha en skön helg med tulpanplanteringen!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  8. Härliga höstbilder :) Bra lösning att kombinera tulpaner och dahlior i samma. Jag ska se om jag åker och tittar efter några nya tulpaner... Har planterat ett par krukor som skulle må bra av lite vårfägring :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Hei Veronica. Flotte bilder og så mye som blomstrer hos deg. Ikke skjønner jeg hvor du skal få plass til 300 løk, men det vet du. Ifjor kom snøen 6 november, Og ble liggende i 14 dg. Ute er det liten storm og det høljer ned. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  10. Oj, så frodigt fortfarande! Mycket jobb med knölar och lökar men du blir rikligt belönad.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Så fint det fortfarande ser ut hos dig! Gillar den Japanska lönnen!!!
    Vilket jobb ni/du lägger ner på lökarna. Imponerande!Tog reda på mina två Dahlia lökar igår. Tulpanerna får sitta kvar i rabatterna här.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Vågar man berätta att visserligen gillar jag att pyssla i trädgården - på sommaren - så att gräva upp dahliakknölar och övervintra dom där går gränsen! Jag har alltid gillat dahlior, men jag har ALDRIG sparat några utan betraktat dom som "sommarblommor". Men det är klart att har man flera hundra så skulle man ju inte ha råd med det!! KRAM-Susie

    SvaraRadera
  13. Det är verkligen helt förskräckligt hjärtskärande tråkigt att det ska blomma så mycket vackert just när vintern står inför dörren. Dina vackra fuchsior och mina flitiga lisor förtjänar bättre, de borde få slippa kyla och vinter ett bra tag till.
    En enda gång har jag försökt att övervintra dahlior, men det gick inget bra. Nu gör jag som Susie, betraktar dem som sommarblommor.
    Och envist hoppas jag på att det ska bli tvåsiffriga plusgrader snart så att jag kan ta tag i markduken och täckbarken som väntar. Istället kan det ju bli som i fjol - den där halvmetern snö glömmer jag aldrig!
    Jag är mycket imponerad över att du gräver upp tulpanlökarna! Plötsligt insr jag varför det finns "lökkorgar".

    SvaraRadera
  14. Mycket jobb med knölar och lökar men du blir rikligt belönad.


    เกย์ไทย

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background