torsdag 19 januari 2017

Nyfiken? Jag längtar inte...

...eller?


Ni som brukar läsa min blogg vet ju hur mycket jag,
INTE,
Gillar vintern !
Tänk...när dammen tinat!
Ni tror nog att ni vet precis vad jag ska skriva,
att jag längtar till?

Eller hur?
Och, när denna fina metallblomma blivit rostig...
 Enkelt!

Skulle kunna skriva att jag längtar efter våren,
sommaren och allt vackert blommande!
Men det vore ju så...
...självklart!

Så jag tänker så här;

Jag längtar tills jag jag slutar längta hela tiden!

Att ta vara på tiden här,
och nu!

Det längtar jag till! 
Tänk när det är grönt istället för brunt! 
När det gäller annat än min trädgård
så har jag (nog) lärt mig!?

Bättre i alla fall! 
Men det tog tid!

Det var när min första älskade unge;
1 av 4,
helt plötsligt tog studenten som jag fattade!

Jag hade hela hans liv alltid tänkt framåt med honom...
Och när den alltför fina pläterade ros blivit snygg!
Ungefär:

Åh...
Tänk när han börjar jollra, krypa och gå
Tänk när han pratar meningar och lär sig cykla
Tänk när han börjar skolan
Tänk när han blir... Osv, osv!

Jahapp, sen var han vuxen :) 

Ni fattar! 
Jag längtar tills jag vet, vilka bebisar som grott...
Så jag försöker verkligen tänka:

-Längta inte alltid...
...Alltid:
Framåt!

Se stunden!

Lättare sagt än gjort!

Men,
nu ska jag tänka:

Våren kommer...
...njut varje dag tills dess!

Pyssla med din vintersådd och planera!
...och att mina svindyra Chokladskäror överlevt!
Njut, minuten per dag som ljuset stannar längre!

Gnäll inte över bakslag i form av snöstormar
och 20 minusgrader!

Carpe Diem!
Tänk när Murrabatterna är blommande igen...

Näe, Usch så dumt... 

...-Det, är inte jag!

Tycker om att längta
Tycker om att drömma
Tycker att det är Okey att gnälla...
 ...även, fast jag inte kan göra nåt åt saken!

Men,
just idag
när jag kom hem efter jobbet
Tog lite bilder precis när det skymde...
...och när växthuset kan invigas på riktigt! 
...gick ett varv i trädgården:
-Andades,
Så, längtade jag mest av allt till det här:
Allra mest av allt !! 

Läs vad andra längtar till i veckans Blommiga Fredag; Här!

//Veronica





21 kommentarer:

  1. Såklart är det koltrasången vi längtar till. Varför glömmer man så lätt? Fåglarna nu är inte så talträngda. Du har iallafall talets ( skrivandets )gåva. Högst njutbart inlägg.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  2. Talföra......eller sånglada hellre, menar jag förstås......
    Luna

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Koltrasten är en riktig sångfågel.Finns inget bättre ljud att lyssna till en tidig morgon på våren..
    Kram/Gunsan

    SvaraRadera
  5. Koltrastsång är helt underbart att lyssna till. Jag har liksom tvingats att vara i nuet och det är faktiskt ett skönt ställe att vara. Längtar man riktigt hett och tror att allt blir så mycket bättre bara... är risken för besvikelse så stor. Men visst ser jag fram emot till exempel vår och koltrastsång.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Precis vad jag övar mig på varje dag: att vara här och nu. Det går hyggligt!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Längtar precis som du, att trädgården förvandlas från grått och brunt, till grönt och skönt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Precis så är det, man ska leva här och nu, och längta framåt, tycker jag. Inte blicka bakåt så mycket för det kan man inte ändra på.Man ser ju på barnen att något hänt fast man själv stampar på samma ställe, tror man. Samma i trädgården, på några år har allt vuxit förbi en och man märker att man kanske inte sett det. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  9. Men gudars vad vackert växthusfoto är!
    Jag tror att vi skulle trivas bättre i vinter-nuet om vi hade snöfria (eller totalt snötäckta) vinterträdgårdar, men det här is-slask-skare-skräpet som täcker min värld är det svårt att njuta av ...

    SvaraRadera
  10. Härligt du tänker.
    Jag längtar sällan för jag har så mycket att stå i hela tiden.
    Har även många stunder som man kan ligga på soffan och bara vara.
    Fast våren kommer ofta tidigt här och sällan vinter. Alla dagar är som de är.
    Trevlig helg
    Annika

    SvaraRadera
  11. Du har lite samma tolkning av temat som jag idag. Och vet du! Jag hörde faktiskt koltrasten imorse. Det var en njutning som inträffade i nuet. Jag försöker leva i och ta vara på nuet. Tror det har med åldern att göra :) Men visst längtar jag efter saker också.

    Ha en skön helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  12. Längtan är ju en del av resan till allt som händer. Den är med och bestämmer vad vi faktiskt gör eller inte. Men det allra viktigaste är kanske att inte gräma sig över det som varit eller inte blev. Lätt att säga.. men det blir lättare att vara bara här och nu med åren tycker jag.
    //Helene

    SvaraRadera
  13. Känner igen det där med första barnet, jag har också fyra. Längtan för mig är något som driver processen framåt men det är lika viktigt att ta vara på dagen. Både och med andra ord.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så fine ord på en fredag! Jeg klarer ikke å la være medå lengte etter lyset og våren, jeg lengter så det nesten sprenges i meg! Ha en fin helg, for våren kommer når den kommer! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  15. Visst får man längta hur mycket som helst men det gäller att hålla en balans mellan det och nuet. Annars vet man ju inte vad som hänt och hur det var.
    Lycka till med din längtan till nuet.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Koltrastsång är den absolut vackraste som finns! Och visst ska du längta och vara nyfiken på framtiden. Alternativet är att man börjar bli så gammal och uttråkad att det inte längre finns nåt att leva för!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  17. Jeg mener det går an både å nyte øyeblikkene og samtidig lengte etter øyeblikk lengre fram.... Elsker å pusle med frøkataloger og sådd mens jeg drømmer om (litt urealistisk) hvordan det kan bli.
    Åh! Veksthuset ditt ser ut som en fest!
    Og nå måtte jeg "skru på" svarttrosten :)
    God helg!

    SvaraRadera
  18. Kunde inte sagt det bättre själv! Det är precis så som jag övar på att se omgivningen. Njuta av stunden inte av det som kommer, längre fram. När man längtar framåt så längtar man ju faktiskt bort sitt liv istället för att njuta av det som man har nu.
    Känner igen mig i det där u skriver om när du fick barn. Man längtade hela tiden.Tänk om man hade vetat då vad man vet nu...

    Njut av stunden :)

    SvaraRadera
  19. Ja, just det att inte längta sönder nuet, så att de viktiga ögonblicken hinner smyga förbi, eller?
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  20. Vackert skrivet, och så sant! Det är svårt att låta bli att inte längta.
    Koltrastens sång är ljuvlig, när man hör den vet man att våren är på gång!
    Här lär det nog dröja ännu...

    SvaraRadera
  21. Lite lagom längtan och lite lagom njuta av det som är bra just nu. En målsättning jag inte alltid kan följa själv... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background