lördag 4 juli 2015

Nu har jag vaknat igen :)
Efter en helt oplanerad bloggpaus som bara blev!
Inte alls meningen men jag skyller på vädret ;)
Och nu när värmen till slut kom tillbax så händer det massvis i trädgården.
Och jag Älskart!!
Något av det bästa;
Är rosorna...
Jag njuter när jag går min runda varje dag och "deadheadar"...
Sätter på mig stråhatten.
en korg,
istället för en plast-dito
Går verkligen "all in"
i den där deadhead grejen!
Klipper,
luktar!
Låter medvetet rosbladen falla ner i rabatterna
på grusgången...
... vackert, så!

De vackra,
De vackrare,
De vackraste...
Rosa,
Gula
Röda
och till och med Blå!
Fyllda,
Enkla,
med de vackraste fransar :)
Känner mig som nån i en Jane Austen roman :)
Där,
bland mina Austin-rosor!

Och snart, alldeles snart har jag semester och ser fram emot det...
...mycket!
Ha det bra i sommarvärmen och "Deadheada"
dina rosor så blommar de om,
och om,
och om igen :)

Kram


//Veronica


16 kommentarer:

  1. Helt otroligt vackra rosor ni har! 'Geoff Hamilton' hade hård konkurrens!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Så många fina! Här har de också börjat slå ut.
    Nu njuter vi och semestern närmar sig...jippi:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fina rosor du har. Mina har också börjat slå ut och jag njuter verkligen av doften. Ha det fint!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  4. Underbar tid just nu.Även här har rosorna börjat sin fina blomning.Och i går hade vi nog årets varmaste dag..

    SvaraRadera
  5. Nja. Känner mig ganska deadhead själv. Men jag njuter för fulla muggar av blommande rosor och annat. Och bekämpar ogräs. Och flämtar. Och hämtar kraft för att åka till dig och äääääntligen hälsa på i din trädgård!

    SvaraRadera
  6. Håller med Bettina, känner själv deadhead. Ett nytt uttryck för mig men beskriver mig rätt så bra nu i denna värme. Tyvätt verkar det bli likadant väder idag och vindarna har flytt sin kos. De räddade oss igår... Så fort det blir svalare så måste jag deadheada mina rosor. Ja det är mycket som jag måste göra när det blir svalare. Ogräsrensning, uppbindning av klätterväxter m.m m.m men nu koncentrerar jag mig bara på att vara.
    Ha en skön dag :)

    SvaraRadera
  7. Det är en härlig tid nu! Här blommar också rosorna nu och jag njuter!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  8. Kul att du gillar rosor, ja vad vore en trädgård utan rosor.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är inte alls bra med sån hetta vi haft i flera dagar jag kommer från alla saker jag brukar göra för jag orkar inte. Sitter mest och bara pustar. Rosor mår bra av värmen och då kan vi njuta av dom du har många fina att se på ser jag
    Önskar dig en skön och härlig semester
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Jag skulle vilja se dig gå omkring med en korg på huvet ;) förstår var du menar, materialt :) hade heller aldrig hört uttrycket om blomklippningen.
    Mina rosor har inte börjat blomma ännu och nu har vi bara 14 grader och regn, så det lär väl dröja längre nu! Ser så vackert ut hos dig så många fina du har!
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  11. Rosornas tid är helt enkelt den bästa! Fördelen med dead-heading är att man tvingas gå nära, nära och vistas med de som ännu inte behöver klippas bort. Win-win.
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  12. Jag här hört från flera håll att det är ett fantastiskt rosår i år. Det verkar stämma hos dig.
    Mina två exemplar som ännu inte har kvävts av sina grannar har också ovanligt mycket blomskott, nu ska vi bara klara lössen.
    Rosodling kan jag inte frälsas till här på berget, men hatten kommer jag att ta efter. Fast just nu är det sydväst som behövs.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Jag önskar att jag också kunde njuta av att "dead-heada", men det gör jag inte. Skulle behöva se över pionerna och rosorna, men det får bli en annan dag. Fast oj, så mycket finare det skulle bli.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  14. Jag har inte så mycket att 'dead-heada' men du verkar har massor av sköningar. Bara att njuta!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  15. Så fina rosor du har! Och håller med att det är finemang med deadheading, bort med det överblommade och fram med nya knoppar! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. Ja visst är det ett riktigt rosår i år! Så fantastiskt ljuvligt med alla dofter som möter en vart helst man går i trädgården.
    Du har en fin samling själv och vad kan vara härligare än att ha semester samtidigt med rosblomning ? Endera dagen ska jag å Anders till Trädgårdsföreningen för att beundra deras rosor.
    Ha det gôtt och kram
    /Anja

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background