måndag 30 mars 2015

Nordiska Trädgårdar- Love & NOT!

Nu är den stora trädgårdsmässan över!

För andra året i rad,
efter 10 års bojkott,
var jag där!
Jag har mina skäl...trots att:

- Näe, vet ni!?
Jag tycker verkligen att den är överreklamerad
Hysterisk,
med,
allt annat,
förutom växter,
plantor och smarta grejer att ha i trädgården!

Visst är många fröfirmor representerade,
visst finns det lite pelargoner och en och annan citronplanta,
bland allt tingeltangel!
Visst kan det vara lite roligt att spana in balkongutställningarna och
utställningsträdgårdarna som "konstverk"
Men det är inget man gör i sin egen trädgård eller på balkong...
...åtminstone inte i jag!

Och Holländare, Holländare, Holländare! 

Det fanns någon enstaka seriös utställare med plantor och  Torvan var en av dem...
 ...Gillades av besökarna, - Det var alltid fullt vid hennes bord :)

Nu bor jag ju  i Stockholm
inget egentligt problem med att jag inte gillar´t!
Tänk om jag bott långt ifrån,
rest många mil och kostat mycket pengar!
Tvungen att bo på hotell!?
Näe, vad besviken jag hade blivit :(

Gnällkärring?
Japp! 
Tycker alla som jag? 
Nope!
Som tur är ;)  

Men det fanns ljuspunkter,
Stora såna! 
Lyckliga såna! 
Värt flera gånger om att vara på mässan 2 dagar på raken :)
Alla underbara Trädgårdsbloggare och vänner från dito sociala medier som möttes!
Det är bara att konstatera...
...Trädgårderare är underbara,
givmilda
och skiter i generationsgränserna :)
Träffade några på torsdagen men den stora happeningen var på fredagen!

På bestämd tid och plats kom de...
...från Malmö till Sundsvall och allt däremellan :)
Lovely!! 

Och säkert kommer jag vara...
...där,
på samma mässa nästa år!
Av samma anledning! 

//Veronica






19 kommentarer:

  1. Det var så kul att träffa er. Jag köpte ingenting och det var nog för jag hade fokus på vad jag skall införskaffa till Sofiero. Jag kände mig också¨lite mätt eller vad skall man säga?
    Vip-dagen var super bra. Tänk dig 4 super föreläsare i rad! Jag var så inspirerad att jag skall göra en helt ny föreläsning. Skall du inte till Skåne i vår?
    Du behöver inte vara avis. Du hinner göra fint i din trädgård det hinner inte jag. Skomakarens barn du vet. Kram på dig.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Instämmer i allt! Främst att den stora behållningen var att träffa alla trevliga trädgårdsbloggare! Fina bilder gubben din tagit!
    Och den där balkongen på första bilden var faktiskt den enda som föll mig i smaken!
    Kram
    Laila

    SvaraRadera
  3. Men titta, där är ju flera bekanta. Hoppas att jag orkar åka nästa år.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Trist att jag inte hann komma, ibland är man ju tvungen att jobba med och jag var ju där på torsdagen! Var så kul att ses då som hastigast, som jag sagt i ditt tidigare inlägg, Veronica! Jo, jag har hört att flera är besvikna, men jag tror att jag kanske bara är luttrad - det gäller (som vanligt) att sålla och välja det man verkligen vill se! Själv tycker jag att den nya appen var väldigt bra, den hjälpte mig att hitta, men hemsidan - vad har de gjort??? Gick inte att hitta något, märks att det hänt en del i administrationen! Håller man sig mycket uppe på rådgivningsgatan så är man ju helt hemma, men jag kan också tänka att om man inte är med i så många trädgårdsföreningar/odlarsällskap kanske det inte känns naturligt? Jag hann tyvärr inte lyssna på så många föredrag i år, men kanske nästa? Prioriterade möten med människor på dessa mässor främst, för visst ÄR det den riktiga behållningen! För jag kommer tillbaka! Vad tros om nya Kista-mässan, då? Ses vi där? Ligger ju helt klart fel i kalendern för mig, men jag ska försöka hinna komma dit! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Ja, jag måste bara instämma: så himla trevligt att träffa er! Jag gick hem och bestämde mig för att börja blogga offentligt, att ta steget ut ur garderoben (eller snarare redskapskjulet) för att fortsätta samtalen med alla trevliga trädgårdsmänniskor. Jag blir verkligen så glad av trädgårdsmänniskor! Din beskrivning är mycket träffande! Nu har jag dessutom upptäckt en massa fler bloggar ... Jag får väl snart sätta upp en gräns för hur mycket internet-trädgårds-liv jag ska ha. Men det ordnar sig säkert själv när vädret blir bättre för då vill jag ändå mest tillbringa min fritid i min IRL-trädgård! :)

    SvaraRadera
  6. Ja, jag måste bara instämma: så himla trevligt att träffa er! Jag gick hem och bestämde mig för att börja blogga offentligt, att ta steget ut ur garderoben (eller snarare redskapskjulet) för att fortsätta samtalen med alla trevliga trädgårdsmänniskor. Jag blir verkligen så glad av trädgårdsmänniskor! Din beskrivning är mycket träffande! Nu har jag dessutom upptäckt en massa fler bloggar ... Jag får väl snart sätta upp en gräns för hur mycket internet-trädgårds-liv jag ska ha. Men det ordnar sig säkert själv när vädret blir bättre för då vill jag ändå mest tillbringa min fritid i min IRL-trädgård! :)

    SvaraRadera
  7. Innan vi flyttade till Gotland för 12 år sen bodde jag precis mitt emot mässan på andra sidan Huddingevägen. Då var man där precis hela tiden! Och då fanns det en hel del att titta på och att inspireras av!!
    Men...nu hör man bara klagomål från alla som varit där. Det är för lite trädgård och för mycket tingeltangel (och det började redan på min tid faktiskt).
    Vi har vbussresor som går härifrån med färjan tidigt på morgonen, sen direkt till mässan och så hem igen sent på natten. Men vem 17 vill kosta på sig det, både med tanke på hur slut man är när man kommer hem och vad det kostar. För dom pengarna ka man ju få en massa tjusiga växter. Men att få träffa en massa trevliga bloggare, det vore jättekul!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Önskar så att jag fått träffa er.Men jag var där på söndagen och då var det för sent.Måste säga att mässan är inte så kul längre..Vi hade tänkt köpa lite pelargoner men det var bara skräp kvar.Det får vi köpa någon annan stans.
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Roligt att ses!
    När det gäller mässan som helhet tycker jag inte att det är så konstigt med allt kringprylar. Trädgårdar omsätter mycket pengar - allt från grillar och korvar till växter och pynt. Både du och jag gillar ju även pyntet, eller hur? Sedan är ju smaken olika vad man gillar i pyntväg. Att det fanns sådant man själv inte tycker om betyder kanske mer för någon annan. Jag tycker allt att mässan gav en hyfsat rättvis bild av trädgårdssverige - på gott och ont. Dock gav den inte mersmak för min del.

    Kraaam! Anja

    SvaraRadera
  10. Jo, jag kan hålla med dig. Förra året blev jag litet besviken, så i år stod jag över. Men visst finns det ljusglimtar. / Britt

    SvaraRadera
  11. Jag minns mässan från Sollentunatiden, när det knappt fanns något att köpa överhuvudtaget. För mig är begreppet mässa en arena för företag inom ett område att visa opp att de finns. Det tycker jag mässan gör nuförtiden när de skippat godis och korvförsäljare. Jag är glad att fler än de stora kedjorna visar opp sig, att maskinerna fått mindre utrymme och plantor och frön mer.Men en växtmarknad den här tiden på året i en av hallarna vore kalas!

    SvaraRadera
  12. Det är inte stor skillnad år från år möjligen mindre växtutställare.
    Hade varit trevligt att träffas.
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Så kul det var att träffa så många nya ansikten. Det var dagens klo faktiskt. Men lite vårstämning fick man allt när man vinglade runt på mässan, det är ju inte heller så dumt så här års, när man bara längtar efter att få sätta igång i sin egen trädgård:-)

    SvaraRadera
  14. Synd att jag inte kunde vara där. Hade varit kul att träffa alla. Några ansikten känner jag igen på bilderna. Antagligen skulle jag känna igen trädgårdarna bättre : )
    Önskar dig en fin påskhelg
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Jag har länge varit sugen på att åka iväg på någon av landets trädgårds mässor men jobb och livet har kommit mellan å det har inte blivit av. Har känt mig besviken över det men nu känns det som att det behöver jag inte vara.. Är det någon mässa som "står ut" gentemot de övriga? Är det någon som har "det"? Tar tacksamt emot tips
    Härligt å höra att ni var så många som träffades IRL :)

    SvaraRadera
  16. Tänk att jag missade dig fast jag var där på torsdagen och visste att du skulle vara där. Tittade och tittade men ... ingen Veronica i sikte. Hade faktiskt tänkt åka upp på fredagen men då ville inte tågsignalerna vara med så det blev inget. Hade varit så himla kul att vara med på träffen. Nåväl, jag har några stående inköp jag gör varje år och dom inköpen kom med hem i år också så dom är jag nöjd över :)

    Ha nu en riktigt skön påskhelg! Här har precis snön gått bort och de första snödropparna har börjat blomma. Men jag får titta på dom innifrån. De senaste dagarnas regn och tjälen i marken har förvandlat tomten till en mindre insjö. Men i slutet av månaden kan jag kanske påbörja min vårstädning, jag också. Ibland tror jag att jag bor i Norrland :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  17. Håller med dig. Jag var lite besviken när jag åkte därifrån. Roligt med en träff, hade ingen aning om det:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  18. Åh, så härligt att se så många bekanta ansikten. Hade varit underbart att vara där men jag fick chansen att mingla lite med Mariella som var på samma hotell så lite trädgårdsfeeling fick jag :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  19. Det bästa är ju att träffa trädgårdsvänner när man är på mässan. Jag var tyvärr bara där på torsdagen så jag missade den stora träffen men det kanske blir nästa år igen. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background