måndag 16 juni 2014

Nu kör vi...Del 2: Mur-rabatten!

Nu tar jag rabatten ovanför den vita till dokumentation! 

Det är inte helt lätt att verkligen bita ihop,
ta rabatt,
för rabatt,
i rätt turordning!

Ni vet hur det är:

- Men sen kommer Anis-isopen att växa upp med sina ljusgröna blad och blomma i lila...
...och den där Te-myntan som verkligen matchar så perfekt!?
Då, då,  kommer rabatten bli mer fullkomlig...
...-Näe, jag väntar...
Men: NEJ! 

Nu har jag bestämt att jag ska gå i en turordning,
trots att det bär mig emot...
...turordningen kommer inte att rubbas...tror jag... ;)
Så det får det vara
som det är,
och bli,
som det blir!

Och i dag har turen kommit till
det jag kallar Mur-rabatterna...

Den där fantastiska muren som jag murade,
en gång,
våren 2009!
Hade aldrig murat, men fått tag på marktegel
Gratis!
Skulle bli golv i växthuset,
blev mycket över...
...tänkte att jag säkert kunde mura lite :)

Ville ha ett "rum"
Detta blev det första!
Och jag lovar att INGEN var stoltare än jag att
jag verkligen gjorde det...

Helt själv! 

Murrabatten då?
Vad säger man om den?

Joo, den utgår,
tydligen hela tiden
ifrån en vansinnigt underbar Guldakleja!
Det var ju inte meningen,
men sånt händer...
...i trädgårdar ;)

Kram och ska du oxå åka på,
eller,
ha öppen trädgård,
den 29:e så håller vi tummarna att det inte spöregnar!

//Veronica


















18 kommentarer:

  1. Många snygga kombinationer och fina bilder. Klart det inte ska regna den 29:e. Eftersom jag brukar gå på en av de största endagarsloppisar jag känner till den helgen varje år och den är utomhus så har jag lagt på minnet att det varit skapligt väder varje år, i alla fall i Småland och Halland.
    Håller tummarna
    Anette

    SvaraRadera
  2. Sluta nu Veronica! Er trädgård kommer att bli fullkomligt nertrampad den 29.e. Alla som ser detta kommer garanterat!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Om jag hjälper till, då kommer jag ju bara att fösa in "dem" på brädgångarna för att de inte skall slita ut gräsmattan – och det vill du väl inte?!

    SvaraRadera
  4. Vilka rabatter! Ska ni ha besök av trädgårdsintresserade? Ja, då behöver ni inte skämmas. Vad kul att själv ha murat sin mur. Man kan mer än man vet ibland.

    SvaraRadera
  5. Fantastisk trädgård du har! Underbart :) Stor sommarkram /Carolin

    SvaraRadera
  6. Visst är det kul att klara sig och mura muren själv. Tycker rabatter allt som oftast liksom uppstår ur en enda växt eller kanske ibland en färg. Men oftast en växt. Guldaklejan är fantastisk. Vet inte varför jag inte kommit till den ännu... ..fast då måste jag gräva en ny rabatt ;) Du har en jättefin trädgård att visa upp!! Njae... kommer nog varken titta eller visa. Jag ska åka bil eller tvätta beroende om jag kommer hem fredag eller lördag från semester. Funkar det också!

    Lycka till! Kram Carina

    SvaraRadera
  7. Mura, snickra....bygga- . finns väl inget ni inte kan, i Sanda Cottage!!
    Lycka till den 29.6!!
    / Teppi

    SvaraRadera
  8. VIlken vacker rabatt, och vilken underbar trädgård du har, lyllos dem som bor så att man kan komma på öppen trädgård... tyvärr bor jag för långt bort... :(

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för kommentaren och jättevälkommen till min lilla blogg. Ser att du ju har en alldeles förtjusande trädgård, min är tyvärr inte alls i någon vidare ordning och inget jag har att utgå ifrån...det blir som det blir....men huvudsaken är ju att man trivs och för tillfället är det fasadmålning som står på tapeten, nej väggen menar jag ju förstås....
    Ha en skön midsommar.

    SvaraRadera
  10. Du kan verkligen vara stolt över muren, den trånar jag efter varje gång jag ser den på dina bilder. Och guldaklejan är ju fantastisk ... hm ... varför har inte jag en sån? Är nu uppskriven på "vill-ha"-listan.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  11. Åh, njuter dina bilder! (Som vanligt..) Ja, och att gjuta en mur, bara sisådär... tummen-mitt-i-handen-jag-imponeras. Guldaklejan är underbar och sällar mig till dem som undrar varför den inte finns i den egna trädgården...
    Allt gott!
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Håller med dig! Mura är super kul! Jag kom också över ett lass rivningstegel för några år sedan. Det räckte till att mura en 50 cm hög grund och golv i lusthuset (murat av proffs dock:-), golv till växthuset och till mitt eget första murarprojekt - en liten mur med lejonfontän och vattenkar. Snett och vint och ett hemmabygga men så roligt! Spännande med den 29/6! Jag ska också vara med och börjar smått undra vad jag gett mig in på...Allting blommar så tidigt i år så man undrar vad som finns kvar då:-) Men om inte annat så träffar man förhoppningsvis en massa trevliga trädgårdsmänniskor!
    Ha en härlig midsommar!
    kram Milla

    SvaraRadera
  13. Jamen så bra. Med murandet alltså. "Kan du så kan jag" tänker jag nu och ska verkligen ta tag i mitt ruin-bygge. Det väntar nämligen bara på att jag ska sluta vara feg och istället börja mura...

    Underbara bilder! Du har så fint!
    Hoppas du får en riktigt skön midsommarhelg!

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  15. Hejsan Veronica!
    Roligt att ta del av dina rabatt"deklarationer"!
    Ha en bra fortsättning på midsommarhelgen!

    /Kram, Anja

    SvaraRadera
  16. Din lilla mur är verkligen ursnygg! Den har jag inte sett tidigare... Kul att du tänker visa oss en dokumentation över hela trädgården. Blir ju lätt att man fastnar i gamla fotomönster.
    Ja, nu håller vi tummarna för sol och värme till helgen! :)
    Kram, gumman!

    SvaraRadera
  17. Din trädgård är verkligen vacker och vilken läcker mur! Det blir säkert många som vill se din trädgård den 29:de, hoppas det blir fint väder då! Guldaklejan är så tjusig!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background