tisdag 17 november 2015

Jasåå?!, Nuuu, är det dax???

I somras var jag så besviken på mina pelargoner!Nästan så jag tänkte ge upp dem!
Kasta bort dem helt enkelt...

...de som jag daltat med i massor
i många år nu :(
De vägrade blomma som de brukar! 
Jag har ett gäng  "vanliga" som övervintrar nerklippta, 
undangömda i pappkassar
och så ett gäng "namnsorter"

De "vanliga" började leverera i augusti på Piazzan
Thank good!
Men mina "finingar" ville inte 
Nope!
Nå´n liten ynklig blomma här och där bara :( 

För en månad sedan fick de flytta in i orangeriet - vinterträdgården,
Tillsammans med citron, oliv, rosmarin
och annat krukodlat!!
Monterade upp "led-discobelysningen" som håller dem vid liv under vintern...
I liv fast i vila;

- Trodde jag, Ja!
Nu levererar de fullt ut!?

Helt plötsligt blommar de som galningar därinne!
Som det vore högsommar!

Men,
jag säger inte -Nej, till det :) 
Bättre sent än aldrig!
Man ska med andra ord aldrig,
 ge upp...
...det fixar sig, nästan, alltid ;)

 (undrar ni vad som hänt med bilderna så har jag bara "lekt", lite....)

Kram och ha en skön vecka!


//Veronica







10 kommentarer:

  1. Det var då för märkligt!!! Det är väl det som både är en aning irriterande men samtidigt lite av tjusningen med växter – man kan aldrig riktigt begripa hur de tänker! :-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Det var ju tur att du inte hann kasta dom! Dom behövde visst bara ladda om, precis som vi ibland;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Bättre sent än aldrig som sagt. Mina har blommat enormt och idag plockade jag buketter av blommor från dem. / Britt

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Det är fler som har klagat på dålig pelargonblomning i sommar. Mina har dock blommat nästan som vanligt. Det är inte så konstigt att dina blommar fint nu: De har det bra. Vindstilla i
    lagom temperatur med extra belysning. Härligt Veronica!

    Kram, Anja

    SvaraRadera
  5. Hej, det var precis samma sak här i somras, pelargonerna ville inte komma igång att blomma, men nu är det fina och fulla med knopp som aldrig förr...ur led är tiden! Du undrade vad pelargonen hette, jag tror du menade äggskalspelargonen, tyvärr har jag inga namn på mina för de flesta är sticklingar jag tagit eller få lite här och där! Ha en skön kväll! /Lotta

    SvaraRadera
  6. Jo det där känner jag allt igen, mina blommar som attan nu när jag inte ser dom så ofta. och även de skott jag tagit på några. det är ju bara såå tokigt.
    Den där aprikosa ser så fin ut är den äkta eller har du lekt där med??? Den skulle jag vilja ha annars kan man få ett namn kanske.
    Ha det gott och njut dina vackra blommor.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Pelargoner kan vara lite lynniga men jag gillar dem jättemycket.
    Snygg header!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilket underbart orangeri ! :D Måste vara en dröm att kunna vinterförvara sina älsklingar där ?! Mina får bo i en skrubb under trappen och i ett gammalt fönster inne....det är kanske därför jag aldrig lyckas hålla liv i dem ...hihihi....inget att göra om förutsättningarna är som de är....Ljuvligt med blomsterprakt och färg den här grå årstiden...Lyckliga du !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Vilken tur att du inte kastade dom! Mina började också blomma sent, sent och sedan när det var dags att ställa in dom på vinterförvaringen var de som allra finast. Tjurade väl över att de måste stå i en mörk och tråkig jordkällare. Kan mina pelagoner hört ryktet om ditt disco-orangeri månne? :)

    SvaraRadera
  10. Mina perlagoner har också varit skräckiga hela sommaren, och när det var dax att ta in dem i oktober, då var det som hos dig, de var i sitt esse'.
    Jag tänkte också ge upp dem. :)

    Ha det gott kram Ewa :)

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background